skip to main |
skip to sidebar
A bűn a jó Isten hóhéra, a lélek
gyilkosa. Ez ragad el minket a mennyországtól, hogy pokolra taszítson.
És mi szeretjük!... Milyen őrültség! Ha jól meggondolja az ember, olyan
irtózat fogja el a bűn iránt, hogy képtelen lesz elkövetni.
A
föld túl kicsiny ahhoz, hogy lelkünket jól tartsa. Az egyedül Istent
éhezi, azt egyedül Isten képes kielégíteni. És lám, a jó Isten nem félt,
hogy túl sokat tesz, ha a földre jön és testet vesz magára, hogy ez a
test tápláléka legyen lelkünknek. „Az én testem – mondja Krisztus Urunk –
valóban étel… A kenyér, amelyet én adok, az én testem a világ
életéért.”(Jn 6,55.51)
A tiszta lelkek alkotják az Úr Jézus környezetét. Minél tisztább valaki a földön, annál közelebb lesz Istenhez a mennyben.
Akikben
a Szentlélek lakik, annyira ismerik szegény, nyomorult voltukat, hogy
szinte nem is tudnak elbizakodni. Rendesen azok a kevélyek, akikben a
Szentlélek nem vett lakást.
Amikor imádkozunk, nyissuk fel szívünket Istennek, mint hal a kopoltyúját, amikor nagy hullám közeledik.
Egy
szent mondotta, hogy mi Isten- hordozók vagyunk. Ez színigaz, de nincs
hozzá elég hitünk. Nem értjük meg saját méltóságunkat. Amikor elmegyünk
az áldoztatóasztaltól, olyan szerencsében részesülünk, mintha a
napkeleti bölcsek magukkal vihették volna a kis Jézust.
Mire
volna jó nektek egy arannyal teli ház, ha senki sem tudná kinyitni az
ajtót? Az égi kincsek kulcsa a papnál van; ő nyit ajtót, ő a jó Isten
sáfárja, javainak kiosztója.
Vessetek egy pillantást a
keresztre feszített Krisztusra, és mondjátok magatokban: „Lám mily sokba
került Üdvözítőm számára azoknak a sérelmeknek jóvátétele, amelyeket
bűneim ejtettek a jó Istenen!”…
http://www.rakospalotaifoplebania.hu/taxonomy/term/6
A jó Isten
megteremtett minket és a világba helyezett, mert szeret; üdvözíteni
akar, mert szeret. Minden pillanatban szeret, és mindig ugyanazzal az
erővel.
Amikor az angyalok föllázadtak Isten ellen, akkor a
jó Isten látva, hogy nem tudják többé élvezni a boldogságot, amelyért
teremtette őket, megalkotta az embert és ezt a látható világot rendelte
testének táplálására. De hát a lelkét is táplálni kell! Mivel teremtett
dolog nem táplálhatja a lelket, mert szellem, Isten önmagát adta
eledelül!
Az ember semmi önmagában, de rengeteg a
Szentlélekkel. Az ember magában egészen földi és egészen állati. Csakis a
Szentlélek képes lelkét fölemelni és magasba ragadni.
Istent teljes szívvel szeretni azt jelenti, hogy csak Őt szeretjük, és Őt tesszük jelenvalóvá mindenben, amit szeretünk.
Krisztus
Urunk többet szenvedett, mint amennyi megváltásunkhoz kellett. De ami
kielégítette az Atya igazságosságát, nem elégítette ki a Fiú szeretetét.
Micsoda
öröm lesz az, amikor a lélek egyesül megdicsőült testével, amely nem
lesz többé a bűn eszköze, sem szenvedés okozója! Fürdik majd a szeretet
balzsamában, mint méh a virágkehelyben… Ilyen az örökkévalóság számára
bebalzsamozott lélek!
Milyen nagy is a papi méltóság! A pap
is csak az égben fogja megérteni nagyságát. Ha itt a földön megértené,
belehalna; nem a félelem, hanem a szeretet miatt…
Mondják,
hogy Isten bünteti azokat, akiket szeret. Ez nem áll mindig. Azok
számára, akiket Isten szeret, a megpróbáltatások nem büntetést
jelentenek, hanem kegyelmet.
Reggelenként úgy kell tennünk,
mint a bölcsőben fekvő gyermek: amikor kinyitja szemét, mindjárt
körülnéz, látja-e az anyját. Ha meglátja, mosolyog, ha nem látja, sír.
Első gondolatunkkal forduljunk a mi Mennyei Atyánkhoz, aki alig várja,
hogy lelkünket mosolyogni lássa!
http://www.rakospalotaifoplebania.hu/taxonomy/term/6
A mai ember, sajnos minél inkább
elveszíti a bűn iránti érzékét, annál kevésbé keresi Isten bocsánatát:
korunk sok problémája és nehézsége ebből fakad.
A szentek és
boldogok olyan emberek, akik életüket sziklára építették. Mi ez a
szikla? Az Atya akarata, amely az Ó- és az Újszövetség tanításában tárul
fel előttünk. A tízparancsolatban, a teljes Evangéliumban, különösen a
hegyi Beszédben, a nyolc boldogságban.
Akkor térítheted meg a többieket, ha tisztában vagy saját gyöngeségeddel.
Az
ajándékozás és az ajándék elfogadása átjárja egymást, ily módon maga az
ajándékozás elfogadássá válik, az elfogadás pedig ajándékozássá alakul
át. Nyugodtan állíthatjuk, hogy az ajándékok kicserélésének belső
ártatlansága a másik viszont-elfogadásából áll, ezért ez is
hozzátartozik az ajándékozás lényegéhez. A kölcsönös önátadás teremti
meg az emberek közötti kapcsolatot. Tehát minden a másik emberi lény
befogadásnak és elismerésének kérdésén áll vagy bukik.
Az
anyaság nagyon finom érzékenységet ébreszt bennetek a másik személy
iránt, s ugyanakkor páratlan feladatot ró rátok: az anyaság különleges
közösséget jelent az élet misztériumával, amely az édesanya méhében
érlelődik… A kialakulóban lévő új emberrel megélt egyedülálló kapcsolat
sajátos, a nő egész személyiségét mélységesen meghatározó magatartást
alakít ki, nem csupán a saját gyermek, hanem általában az ember iránt.
Az
élethez való jog tekintetében minden ártatlan ember feltételek nélkül
egyenlő mindenki mással. Ebből a szempontból nincs különbség a világ ura
és a földkerekség legszegényebb embere között.
Kétezer év
múltán, a harmadik évezred elején az Egyház ugyanazzal az örökérvényű
örömhírrel áll elő, amely egyetlen kincse: Jézus Krisztus az Úr; senki
másban, csak őbenne van üdvösség (vö. ApCsel 4,12). Európa és az egész
világ számára Krisztus a remény forrása – és az Egyház az a csatorna,
amelyen keresztül a Megváltó átszúrt szívéből a kegyelem a világa árad.
Minden
ember szívében ott lakozik a vágy, hogy láthassa Istent. Az ember
méltóságának legmélyebb vonása abban rejlik, hogy emberi hivatása
alapján tekintete találkozhat Isten tekintetével. Ez a bensőséges
találkozás átalakítja az ember egész életét. Ahhoz, hogy Jézust
láthassuk, mindenekelőtt engednünk kell, hogy Ő ránk tekintsen.
Nem
lehet szilárd alapja egy társadalomnak, ha hirdeti ugyan az emberi
személy méltóságának, az igazságosságnak és a békének az értékeit,
ugyanakkor gyökeresen ellentmond neki azáltal, hogy elfogadja vagy
eltűri az emberi élet – főleg a gyenge és kitaszított élet –
megvetésének és megsértésének különböző formáit. Csak az élet tisztelete
alapozhatja meg és biztosíthatja a társadalom legdrágább és
legszükségesebb javait, mint amilyen a demokrácia és a béke.
Ő,
aki teremtett, látott – látta, „hogy ez jó”. Látta, megtalálta
mindenben önnön Létének, saját teljességének nyomát – Látott: Omnia nuda
et aperta sunt ante oculis Eius – Mezítelen és áttetsző – Igaz, jó és
szép – Mennyire más az Ő látása, mint a miénk!
http://www.rakospalotaifoplebania.hu/taxonomy/term/10
A Szentlélek olyan, mint a kertész: munkálja a lelkünket. A Szentlélek nekünk dolgozik.
A test számára a halál, csak nagymosás. Dolgozzunk és harcoljunk ezen a világon. Pihenni elég időnk lesz az örökkévalóságban.
Amikor átadjuk magunkat szenvedélyeinknek, töviskoszorút fonunk a szívünk köré.
Amikor
Isten az oltárra tekint, ezt mondja: „Ez itt az én szeretett Fiam,
akiben nekem kedvem telik.” (Mt 3,17) Semmit sem tud megtagadni, ha
ennek az áldozatnak érdemeire hivatkozunk.
Gyakran gondolok
arra, hogy ha nem is lenne mennyország és örök élet, akkor is kellően
nagy boldogság lenne, hogy ezen a földön szerethetjük Istent,
szolgálhatunk neki, és tehetünk valamit az Ő dicsőségéért. (Ezt néhány
nappal halála előtt mondta.)
Nem szeretjük Istent, ha ezt nem
tanúsítjuk tetteinkkel is. Keressetek olyan szeretetet, amely nem
nyilvánul meg külső tettekben; nem találtok.
Reggelenként föl
kellene szólítani magunkat: „Rajta, dolgozz a mennyország meghódításán.
Lehet, hogy estére vége lesz a küzdelemnek” Este pedig így: „Holnap
talán befejeződik számodra az élet minden szenvedése…”
Reggelenként
úgy kell tennünk, mint a bölcsőben fekvő gyermek: amikor kinyitja
szemét, mindjárt körülnéz, látja-e az anyját. Ha meglátja, mosolyog, ha
nem látja, sír. Első gondolatunkkal forduljunk a mi Mennyei Atyánkhoz,
aki alig várja, hogy lelkünket mosolyogni lássa!
Tévednek, akik embertársaikban ellenséget vagy rossz embert látnak. Jézus Krisztus nem így tett kínszenvedése napján.
http://www.rakospalotaifoplebania.hu/taxonomy/term/6
A krisztusi lelkülettel viselt kereszt mindig az élet forrása.
A
nő a rábízott feladat tudatában tud erős lenni; erős, mert Isten
rábízta mindig és mindenütt az embert, még akkor is, ha társadalmilag
hátrányos helyzetben kellett élnie. Ez a tudat és ez az alapvető hivatás
emlékezteti a nőt Istentől kapott méltóságára, ez teszi őt erőssé és
szilárdítja meg hivatását.
A vizet, a levegőt, a földet, az
erdőket, az állatokat és a növényeket Isten teremtette, és az ember
részérő tisztelet illeti őket.
Az ember nem akkor éri el az
imádság teljességét, amikor leginkább önmagát fejezi ki, hanem amikor
hagyja, hogy Isten a legteljesebb legyen benne.
Az ember nem
élhet remény nélkül. Egyetlen ember sem élhet a jövő távlatai nélkül.
Még kevésbé az Egyház, amely annak az Országnak a várásában él, amely
eljön, és már jelen van ebben a világban.
… Az ember
szolgálata arra kötelez bennünket, hogy felemeljük szavunkat – akár
alkalmas, akár alkalmatlan – azok ellen, akik a tudomány új
lehetőségeiből hasznot húznak, különösen is a biotechnológia területén,
hivatkozzanak bár egy vitatható szolidaritásra, amely végül is
különbséget tesz élet és élet között, semmibe véve a mindenkit megillető
emberi méltóságot.
Az igazságot mindig szeretettel kell gyakorolni.
Ki
akarjuk irtani a bűn fogalmát, hogy felszabadítsuk az embert a megtérés
alól (és így a bűnbánat szentségétől is). De ez a lépés ürességet
eredményez, sőt megterheli a tudatalattit azzal, hogy a bűn
elkerülhetetlen és bizonyos értelemben természetes.
Minden
férfi és minden nő önmaga őszinte elajándékozásával valósítja meg
önmagát teljesen, a házastársaknak pedig a házastársi egyesülés nyújtja
ennek egészen sajátos megtapasztalását. ekkor ugyanis a férfi és a nő
férfiasságuk és nőiességük „igazságában” kölcsönös ajándékká válnak. A
házasságban az egész élet ajándékozás.
Tudományos területen
dolgozni elkötelezettséget jelent! Kötelezettséget jelent mindenek előtt
arra, hogy az ember kiemelt figyelmet szenteljen saját emberségének
fejlesztésére.
Vianney Szent Jánosban mindenekelőtt azt
csodálom, ahogyan feltárta előttünk a szegényes emberi eszközökön
keresztül működő kegyelem hatalmát. Ez az alázatos pap, aki több mint
tíz órát gyóntatott naponta, miközben végtelenül szerényen táplálkozott,
és alvásra mindössze néhány órát szánt, képes volt ebben a nehéz
időszakban igazi lelki forradalmat előidézni Franciaországban, sőt
nemcsak ott. Emberek ezrei jöttek Ars-ba és térdeltek gyóntatószékében. A
19. század elvilágiasodó és egyházellenes világában tanúságtételének
szó szerint forradalmi jelentősége volt.
http://www.rakospalotaifoplebania.hu/taxonomy/term/10
A fiatalokat fel kell készíteni a
házasságra, meg kell tanítani nekik a szeretetet. A szeretetet ugyan nem
lehet megtanulni, mégis azt kell mondanunk: nincs még egy dolog, amit
ennyire kellene tanulni!
A jelenlegi helyzet drámai volta, az
alapvető erkölcsi értékek elhomályosulása jelentős mértékben függ a bűn
iránti érzék elvesztésétől.
A szenvedés személyes tényként,
az ember konkrét és megismételhetetlen belső világába zárva
kimondhatatlannak, közölhetetlennek tűnik. Mégis, ugyanakkor talán semmi
sem igényli annyira, hogy szóljunk, elmélkedjünk róla, hogy nyílt
problémának tekintsük, mint épp a szenvedés a maga „objektív
valóságában”. Körülötte alapvető kérdések tornyosulnak, válaszra várva.
A természet szépsége mintegy áthatja az emberi szívet.
Az
embert nem lehet teljes mélységében megérteni Krisztus nélkül. Vagy még
inkább: az ember Krisztus nélkül nem képes tejesen megérteni önmagát.
Az
emberi személy és az emberi élet értékének degradálása napjainkra
kifinomultabb és ezzel együtt veszélyesebb formákat öltött. Ma ezen a
területen nagy éberségre van szükség. Az ember ma cél és alany helyett
gyakran tárggyá, vagy egyenesen „nyersanyaggá” válik.
…Az
emberiség rendkívül megnövekedett technikai hatalma megköveteli a végső
értékek megújított és nagyon pontos ismeretét. Ha a technikai eszközöket
nem a puszta hasznosságot felülmúló célra rendeltség vezérli, nagyon
hamar embertelenné, sőt az emberi nemet elpusztító erővé válhatnak.
Félelem
és remény között élünk. Az Evangélium reménység e világ számára,
amelyben Isten Országa már megvalósulóban van. Félnünk kell – és
remélnünk. És nem szabad félnünk remélni.
Isten a Fiú
megtestesülésének fönséges eseményét egy asszony szabad és tevékeny
szolgálatára bízta. Ezért mondhatjuk: ha a nő Máriára emeli tekintetét,
benne felfedezheti, hogyan élheti méltóan női mivoltát és hogyan
bontakoztathatja azt ki. Az Egyház Máriára tekintve, bármely nő arcán
meglátja annak a szépségnek a ragyogását, amely visszatükrözi a
legmélyebb érzéseket, amelyekre az emberi szív képes: a feltétel nélküli
önátadásra kész szeretetet, a legmélyebb fájdalmakat is elviselő lelki
erőt, a határtalan hűséget, a fáradhatatlan buzgalmat és azt a
képességet, amely vigasztaló és bátorító szavakba tudja önteni a
legmélyebb együttérzést.
Mivel a mai világ számos
megpróbáltatás elé állítja a hitet, így a felületesen imádkozók nemcsak
középszerű keresztények, hanem „veszélyeztetett keresztények” is. Az a
veszély leselkedik rájuk, hogy hitük fokozatosan elsorvad, s végül még
„pótszerek” csábításának is engedhet, elfogadva az alternatív vallások
kínálatát, engedékenynek bizonyulva a babonaság bizarr formáival
szemben.
Nincs béke igazságosság nélkül, nincs igazságosság megbocsátás nélkül.
http://www.rakospalotaifoplebania.hu/taxonomy/term/10
A Szentlélek nélkül olyanok vagyunk, mint
az utca köve… Végy egy követ az egyik kezedbe, másikba meg vízzel telt
szivacsot: szorítsd meg mindkettőt. A kőből semmi sem jön, a szivacs meg
bőven ontja a vizet. A szivacs a lélek, amelyet betölt a harmadik
isteni személy, a kő meg a hideg és kemény szív, ahol nem lakik a
Szentlélek.
A tiszta lélek hasonló a szép gyöngyhöz. Amíg
gyöngykagylóban rejtőzik a tenger mélyén, senki sem csodálja meg. De
hogyha napfényre hozzák, ragyog és magára vonja az ember tekintetét. A
tiszta lélek is most rejtve van az emberek előtt, de az örökkévalóságban
napfényben fog ragyogni az angyalok előtt.
Gyakran gondolok
rá, hogy amikor Krisztus imádására jövünk, mindent megkaphatnánk, amit
csak akarunk, ha élő hittel és tiszta szívvel kérnénk tőle. Csakhogy
lám!... Mi hit nélkül, remény nélkül, vágyakozás és szeretet nélkül
élünk…
Halálunkkal kiegyenlítünk egy tartozást: visszaadjuk a
földnek, amit kölcsönadott… Egy csipetnyi por, csak annyi, mint egy
dió; ez az, amivé leszünk. Ha valami biztos, ez biztos!
Kell
szenvednünk, ha akarjuk, ha nem. Vannak, akik úgy szenvednek, mint a
jobb lator, mások meg, mint a bal. Mind a kettőnek egyforma szenvedése
volt. De csak az egyik tudta érdemszerzővé tenni: azzal, hogy az
engesztelés szellemében viselte.
Lássátok, gyermekeim, a jó
Istenen kívül semmi sem állandó, semmi, de semmi! Talán az élet? Az
elmúlik. Talán a szerencse? Az elhagy. Talán az egészség? Az elromlik.
Talán a becsület! Azt megtámadják. Jövünk-megyünk, mint a szél…
Mi
magunk is észrevesszük, hogy ha nem szeretjük a jó Istent,
szerencsétlenek, nagyon szerencsétlenek vagyunk. Ha az ember azért
teremtetett, hogy szeresse a jó Istent, akkor egyedül csak Istenben
találja meg boldogságát.
Mily öröm az őrangyalnak, ha tiszta
lélek vezetése van rábízva!... Gyermekeim, amikor egy lélek tiszta, az
egész mennyország szeretettel néz rá!
Mily szép, mily
nagyszerű, hogy megismerhetjük és szerethetjük Istent, szolgálhatunk
neki! Ez az egyetlen tennivalónk a földön. Elveszett idő, amit másra
fordítunk.
Ó, ha angyalszemünk volna, és látnánk Krisztus
Urunkat, amint jelen van az oltáron és néz minket, mennyire tudnánk
szeretni Őt! Nem akarnánk többé elszakadni tőle, mindig ott maradnánk a
lábainál.
http://www.rakospalotaifoplebania.hu/taxonomy/term/6