A Lélek visszavisz az igazi értékhez
Olyan
korban élünk, amikor – úgy tűnik – a Lélek fellazítja az afféle
megrögzött kereteket, mint például a zárt spirituális „kasztok” külön
kis világai, amelyek alig tartanak fenn kapcsolatokat a társadalmi lét
síkján. Társadalmunk hozzászokott, hogy a saját önállóságukat és
magánérdekeiket kereső szervezetek szemben állnak egymással. A Lélek
igyekszik visszavinni az embert a lényegi értékhez, amelynek Isten Jézus
által kizárólagos elsőbbséget adott: a szeretetközösségben megélt
kapcsolatokhoz. Ember és ember között, a szerzetescsaládok és az
egyházmegyés papok között, valamint a „tökéletesség állapotát” élők és
az Igino Giordani által a „lelki proletariátusnak” nevezett rétegekhez
tartozók között.
Isten háromságos közösség. Nincs más célja az általa teremtett emberekkel, mint hogy a sajátjához hasonló közösségbe gyűjtse őket.
Isten háromságos közösség. Nincs más célja az általa teremtett emberekkel, mint hogy a sajátjához hasonló közösségbe gyűjtse őket.
Silvano Cola
A pap „szentháromságos ember”
Nekünk
papoknak, mivel az a hivatásunk, hogy Jézus életét és küldetését éljük,
az Egyházat kell szolgálnunk, amely egyre inkább a Szentháromság életét
mintázza.
Kell, hogy a pap olyan „szentháromságos ember” legyen, mint Jézus. S úgy mint Ő, arra hivatott, hogy hirdesse és előmozdítsa azt az új életet, amely a háromszemélyű egy Isten kinyilatkoztatása, és egyúttal ennek az isteni életnek a közlése is. Agapéra (ajándékozó szeretetre) alapozott lét, mely az emberi együttélés alapvető kritériuma. Nekünk papoknak kell „egybegyűjtenünk Isten népét, az egy Lélek által éltetett testvéreket” (LG 28.). De hogyan tehetjük ezt, ha nem tapasztaljuk magunk között, a papi testületben a szentháromságos egységet? Ezért a zsinati dokumentum ugyanazon pontja (LG 28.) hozzáteszi, hogy „minden papot bensőséges testvériség kössön össze”.
Nem szabad megengednünk, hogy ez a „szentségi testvériség” csak szép szólam maradjon, ami a valóságban nem jelent semmit az életünkben.
Kell, hogy a pap olyan „szentháromságos ember” legyen, mint Jézus. S úgy mint Ő, arra hivatott, hogy hirdesse és előmozdítsa azt az új életet, amely a háromszemélyű egy Isten kinyilatkoztatása, és egyúttal ennek az isteni életnek a közlése is. Agapéra (ajándékozó szeretetre) alapozott lét, mely az emberi együttélés alapvető kritériuma. Nekünk papoknak kell „egybegyűjtenünk Isten népét, az egy Lélek által éltetett testvéreket” (LG 28.). De hogyan tehetjük ezt, ha nem tapasztaljuk magunk között, a papi testületben a szentháromságos egységet? Ezért a zsinati dokumentum ugyanazon pontja (LG 28.) hozzáteszi, hogy „minden papot bensőséges testvériség kössön össze”.
Nem szabad megengednünk, hogy ez a „szentségi testvériség” csak szép szólam maradjon, ami a valóságban nem jelent semmit az életünkben.
Jesús Castellano Cervera: A pap mint szentháromságos ember
Az Ő miséje és a mi misénk
Ha szenvedsz, és szenvedésed akkora,
hogy megbénít minden tevékenységet,
emlékezz a misére.
A misében Jézus ma is, mint akkor,
nem dolgozik, nem beszél:
föláldozza magát szeretetből.
Az életben lehet sokat tenni, sokat beszélni,
de a szenvedés hangja a legerősebb szó:
betör az Égbe.
Ha szenvedsz, merítsd fájdalmadat az Övébe:
mondd a magad miséjét.
És ha a világ nem ért meg, ne jöjj zavarba:
elég, ha ért Jézus, Mária és a szentek.
Tarts velük és hagyd folyni véred
az emberiség javára,
akárcsak Ő!
A mise!
Nagyságát hogy is értenénk!
Az Ő miséje, a mi misénk.
Chiara Lubich
Isteni tánc a földön
Istenbe,
vagyis az Atyába, a Fiúba és a Szentlélekbe vetett hitünk nem merül ki
abban, hogy szakértői konferenciákon beszélünk Istenről, vagy szép
szertartásokon beszélünk hozzá. Ha nem vagyunk készek vállalni a
kényelmetlenséget és Istenben élni, a Szentháromság misztériuma mindig
olyan lesz, mint egy matematikai fejtörő.
Isten belső mozgásai – mint egy isteni tánc az Atyától a Fiú felé és a Fiútól az Atya felé, valamint a Lélek közvetítése – folyamatosan új lehetőségeket nyitnak e kapcsolatokon belül, föltárva az Egy és Három lényegileg missziós jellegét.
Az Apostolok Cselekedetei 2. fejezetének leírása csúcspont az ősegyház számára, amelyben Isten missziós arculata különlegesen élő. Isten teremtő és megváltó műve még egyszer kirobban az emberi élet szintjén, miközben a Lélek az egyes embereket és az egész közösséget arra indítja, hogy a halállal és a reménytelenséggel szemben életet, reményt és jövőt kérjen.
Isten belső mozgásai – mint egy isteni tánc az Atyától a Fiú felé és a Fiútól az Atya felé, valamint a Lélek közvetítése – folyamatosan új lehetőségeket nyitnak e kapcsolatokon belül, föltárva az Egy és Három lényegileg missziós jellegét.
Az Apostolok Cselekedetei 2. fejezetének leírása csúcspont az ősegyház számára, amelyben Isten missziós arculata különlegesen élő. Isten teremtő és megváltó műve még egyszer kirobban az emberi élet szintjén, miközben a Lélek az egyes embereket és az egész közösséget arra indítja, hogy a halállal és a reménytelenséggel szemben életet, reményt és jövőt kérjen.
Myra Blyth
Mindenkivel együtt érző és mindenkit felülmúló
A
lelkipásztor legyen mindenkivel együtt érző, és az elmélkedésben
mindenkit felülmúló, hogy bensőséges szeretete által mások gyengeségét
magára vegye, az elmélkedés mélysége által pedig a természetfölöttiek
után vágyakozva önmagát is felülmúlja. Nehogy magasra törve felebarátai
gyengeségeit megvesse, vagy felebarátai gyengeségeihez hasonulván
elmulassza az odafönt valók utáni vágyódást.
A lelkipásztorok úgy viselkedjenek, hogy titkos dolgaikat se szégyelljék előttük felfedni az alattvalók; hogy midőn e kisdedek a kísértések hullámait szenvedik, a lelkipásztor megértéséhez, mint az anyai ölbe meneküljenek, és azt, ami a kísértő bűn szennyéből rátapadt, buzdításának vigasztalásával és imádságos könnyekkel mossa le.
A lelkipásztorok úgy viselkedjenek, hogy titkos dolgaikat se szégyelljék előttük felfedni az alattvalók; hogy midőn e kisdedek a kísértések hullámait szenvedik, a lelkipásztor megértéséhez, mint az anyai ölbe meneküljenek, és azt, ami a kísértő bűn szennyéből rátapadt, buzdításának vigasztalásával és imádságos könnyekkel mossa le.
Nagy Szent Gergely
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése