A kapcsolatok gazdag szövevénye
Az
Egyház mibenlétének legmélyebb titkában – amely fellelhető a
szentháromságos közösség titkának missziós feszültségében is –,
nyilatkozik meg minden keresztény identitás – kiváltképpen így van ez a
sajátos papi önazonosságra és szolgálatra vonatkozóan.
Így
érthető, hogy a pap lényegi ismertető jegye „kapcsolati” identitás: a
papság által, amely az Isten kimondhatatlan mélységes titkából tör fel,
(…) a pap szentségileg betagozódik a püspökkel és más papokkal megélt
közösségbe, hogy szolgálja az Isten népét, az Egyházat és mindenkit
Krisztushoz vonzzon az Úr imája szerint: „hogy mindnyájan egy legyenek…”
Nem
lehet másként meghatározni a szolgálati papság természetét és
küldetését, csak azoknak a kapcsolatoknak sokrétű és gazdag
szövevényében, melyek a Szentháromságból erednek és az Egyház
közösségében folytatódnak, mely Krisztusban az Istennel való egységnek
és az egész emberiség egységének jele és szentsége.
II. János Pál: Pastores dabo vobis 12.
A mi nagy ideálunk: Jézus, a megfeszített
A
papi lélek nagy ideálja a keresztre feszített Jézus kell hogy legyen,
egyetlen vágya pedig, hogy Őt kövesse a földön, s Őhozzá legyen hasonló
mind belsőleg, mind külsőleg.
Igen, a megfeszített Jézus a mi eszményképünk: a róla szóló írások, elmélkedések, az ő példája, az ő ideálja s az ő szeretete. Hiszen nincs nagyobb dolog a Kereszt iránti szenvedélynél, amely a lélekben jelen lévő isteni szeretetet táplálja.
Ez a szentéletű papok értékes kincse: a keresztre szögezett Jézus. Megfeszített az oltáron – és megfeszített mindenekelőtt a szívükben, az érthetetlen fájdalmakkal, amelyek misztikusak, de legalább annyira valósak is.
Igen, a megfeszített Jézus a mi eszményképünk: a róla szóló írások, elmélkedések, az ő példája, az ő ideálja s az ő szeretete. Hiszen nincs nagyobb dolog a Kereszt iránti szenvedélynél, amely a lélekben jelen lévő isteni szeretetet táplálja.
Ez a szentéletű papok értékes kincse: a keresztre szögezett Jézus. Megfeszített az oltáron – és megfeszített mindenekelőtt a szívükben, az érthetetlen fájdalmakkal, amelyek misztikusak, de legalább annyira valósak is.
Conchita Cabrera de Armida: Krisztus papjai
Anyai karok, anyai szív
Amikor a vezető mások szenvedését látja, úgy kell viselkednie, hogy senki se vonakodjon feltárni előtte legmélyebb problémáit.
Akinek kísértések hullámveréseivel kell szembenéznie, annak arra van szüksége, hogy úgy fordulhasson a lelkipásztor szívéhez, mintha anyai karok fogadnák.
Aki pedig tudatára ébred, hogy hamarosan megmételyezi a fenyegető rossz, azt vigasztalják meg a tanácsai. Így erőt kap majd ahhoz, hogy megmosakodjék az imádság könnyeiben.
Akinek kísértések hullámveréseivel kell szembenéznie, annak arra van szüksége, hogy úgy fordulhasson a lelkipásztor szívéhez, mintha anyai karok fogadnák.
Aki pedig tudatára ébred, hogy hamarosan megmételyezi a fenyegető rossz, azt vigasztalják meg a tanácsai. Így erőt kap majd ahhoz, hogy megmosakodjék az imádság könnyeiben.
Nagy Szent Gergely pápa
Egyenlő méltóság, közös feladat
Isten
választott népe egyetlen közösséget alkot: „Egy az Úr, egy a hit, egy a
keresztség” (Ef 4,5). A Krisztusban nyert újjászületésből eredően közös
a tagok méltósága. Közös az istengyermekség kegyelme, közös a
meghívásuk a tökéletességre. Egy az üdvösségük, egy a reményük és
osztatlan a szeretetük. Krisztusban és az egy Egyházban tehát nincs
különbség sem faji vagy nemzeti, sem társadalmi vagy nemi alapon, mivel
„nincs többé zsidó és görög, rabszolga vagy szabad, férfi vagy nő, mert
mindnyájan eggyé lettetek Krisztus Jézusban” (Gal 3,28 vö. Kol 3,11).
Ha tehát az Egyházban nem is mindenki ugyanazt az utat járja, valamennyien meghívottak az életszentségre, és ugyanabban a hitben részesültek Isten igazságossága szerint (vö. 2Pt 1,1). Bár egyeseket Krisztus akarata tanítóknak, a misztériumok kiosztóinak és pásztoroknak rendelt mások javára, teljesen egyenlő mindnyájuk méltósága és tevékenysége minden hívő közös feladatában, Krisztus Teste építésében.
Ha tehát az Egyházban nem is mindenki ugyanazt az utat járja, valamennyien meghívottak az életszentségre, és ugyanabban a hitben részesültek Isten igazságossága szerint (vö. 2Pt 1,1). Bár egyeseket Krisztus akarata tanítóknak, a misztériumok kiosztóinak és pásztoroknak rendelt mások javára, teljesen egyenlő mindnyájuk méltósága és tevékenysége minden hívő közös feladatában, Krisztus Teste építésében.
II. Vatikáni Zsinat: Lumen gentium 32.
Elárasztott a tűz
Akkor
a kultúra bennem egymás mellett álló darabjai mozogni kezdtek,
megteltek lélekkel és élő testté álltak össze (…). Belém hatolt a
szeretet, elárasztotta és az öröm pályájára állította gondolataimat. Így
Istenről alkotott fogalmaim átadták helyüket Isten iránti
szeretetemnek, Istenről alkotott eszmei képem az élő Istennek. (…)
A Szentlélek, aki teológiai műveltségemben másodlagos helyet foglalt el, (…) megelevenedett és hirtelen lelkem éltetőjévé vált: szeretetem melegévé, összekötő kapoccsá köztem és Isten között. (…)
Mivel ráleltem a Szeretetre, hirtelen a Szentháromság vonzáskörében találtam magam. Minden hitigazság, minden ismeret kiáradt emlékezetem zugaiból és élő valósággá vált: vérem vérévé. A könyvektől roskadozó könyvtártól elindultam a keresztények lakta Egyház felé. (…)
Akkor megértettem, hogy János evangéliumában mit akar kifejezni az Úr a fény, a szeretet, az újjászületés, a Lélek képeivel. Tűz gyúlt bennem. A Szentlélek heves szélként elsöpört ködöt és árnyat. Fuvallata nyomán a tűzvész tovább terjedt, s az új fényben felfedeztem Istent és a felebarátot.
A Szentlélek, aki teológiai műveltségemben másodlagos helyet foglalt el, (…) megelevenedett és hirtelen lelkem éltetőjévé vált: szeretetem melegévé, összekötő kapoccsá köztem és Isten között. (…)
Mivel ráleltem a Szeretetre, hirtelen a Szentháromság vonzáskörében találtam magam. Minden hitigazság, minden ismeret kiáradt emlékezetem zugaiból és élő valósággá vált: vérem vérévé. A könyvektől roskadozó könyvtártól elindultam a keresztények lakta Egyház felé. (…)
Akkor megértettem, hogy János evangéliumában mit akar kifejezni az Úr a fény, a szeretet, az újjászületés, a Lélek képeivel. Tűz gyúlt bennem. A Szentlélek heves szélként elsöpört ködöt és árnyat. Fuvallata nyomán a tűzvész tovább terjedt, s az új fényben felfedeztem Istent és a felebarátot.
Igino Giordani
Krisztus kitölti a mi semminket
A
remény erénye – ami abban a bizonyosságban áll, hogy Isten kormányoz
bennünket gondviselő mindenhatóságával, és megadja mindazt, amire
szükségünk van – Istennek az emberek (te meg én) iránti folytonos
jóságáról beszél. Mindig készen áll arra, hogy meghallgasson bennünket,
hiszen soha nem fárad el a meghallgatásban.
Érdeklik örömeid, sikereid, szereteted, de gyötrelmeid, fájdalmaid és kudarcaid is. Ezért ne csak gyengeségeid közepette remélj benne: fordulj Mennyei Atyádhoz kedvező és balszerencsés körülmények között egyaránt, húzódj irgalmas védelme alá.
A bizonyosság, hogy semmik vagyunk (nem kell sok alázat annak felismeréséhez, hogy nem vagyunk más, mint egy nagy nulla) ellenállhatatlan erővé változik, mert a sok „nulla” elé Krisztus áll majd, s ebből egy végtelen üzenet bontakozik ki: „Isten az én világosságom és üdvösségem, kitől félnék?” (Zsolt 26,1)
Érdeklik örömeid, sikereid, szereteted, de gyötrelmeid, fájdalmaid és kudarcaid is. Ezért ne csak gyengeségeid közepette remélj benne: fordulj Mennyei Atyádhoz kedvező és balszerencsés körülmények között egyaránt, húzódj irgalmas védelme alá.
A bizonyosság, hogy semmik vagyunk (nem kell sok alázat annak felismeréséhez, hogy nem vagyunk más, mint egy nagy nulla) ellenállhatatlan erővé változik, mert a sok „nulla” elé Krisztus áll majd, s ebből egy végtelen üzenet bontakozik ki: „Isten az én világosságom és üdvösségem, kitől félnék?” (Zsolt 26,1)
Szent Josemaría Escrivá De Balaguer
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése