Hittani Kongregáció  
FATIMA ÜZENETE 
A fordítás a L'Osservatore Romano 2000. június 30-i, heti kiadásának szövegéből készült.
     
Tartalom
Bevezetés
Belépvén
 a harmadik évezredbe, II. János Pál pápa elhatározta, hogy 
nyilvánosságra hozza a "fatimai titok" harmadik részének szövegét. A 20.
 századnak, az emberi történelem egyik leggyötrelmesebb századának 
drámai és véres eseményei után, melyek "a földön járó édes Krisztus" 
elleni merényletben érték el csúcspontjukat, lehull a lepel egy 
valóságról, mely történelmet formál és mélységében értelmezi azt, olyan 
lelki dimenzióban, amelyet a mai - gyakran racionalizmussal fertőzött - 
közgondolkodás nem akar elfogadni.
A
 természetfölötti jelenések és jelek a történelem írásjelei. Az emberi 
dolgok elevenére tapintva kísérik a világ folyamatát, s a hívőket és nem
 hívőket egyaránt ámulatra késztetik. E megnyilvánulásoknak, melyek nem 
mondhatnak ellent a hit tartalmának, a krisztusi örömhír központi tárgya
 felé kell irányulniuk: az Atya szeretetére, mely megtérést ébreszt az 
emberekben és megajándékozza őket a gyermeki ráhagyatkozás kegyelmével. 
Ilyen a fatimai üzenet is, mely megtérésre és bűnbánatra inditó 
fölszólításával az evangélium szíve felé irányít és indít.
A
 modern kor jelenései között kétségtelenül Fatima a leginkább prófétai. A
 "titok" első és második része - melyeket e dokumentum megfelelő helyén a
 teljesség kedvéért közlünk - elsősorban a pokol rettenetes látomásáról,
 Mária Szeplőtelen Szívének tiszteletéről, a második világháborúról és 
azokról az előre látható, mérhetetlen károkról szólnak, melyeket 
Oroszország okoz az emberiségnek azzal, hogy elpártol a keresztény 
hittől és a totalitárius, kommunista rendszert építi ki.
1917-ben
 mindezt senki nem képzelhette el: a három fatimai pásztorgyermek látja,
 hallja, megjegyzi, és Lúcia, a ma is élő tanú, írásba foglalja, amikor a
 leiriai püspöktől parancsot, a Szűzanyától pedig engedélyt kap erre. 
Ami a már közzétett, s ezért ismert "titok" két első részét illeti, azt a
 szöveget választottuk közlésre, melyet Lúcia nővér 1941. augusztus 
31-én, a harmadik emlékezésben írt le; az 1941. december 8-án kelt, 
negyedik emlékezésben néhány megjegyzés fűzött hozzá.
A
 "titok" harmadik része 1944. január 3-án a "leiriai Püspök 
Őexcellenciája és a szentséges Szűz parancsára" lett írásban rögzítve. 
Ennek egyetlen kézirata van, melyet itt másolatban közlünk. A 
lepecsételt borítékot először a leiriai Püspök őrizte. A "titok" 
biztonságosabb őrzése végett a borítékot 1957. április 4-én átadták a 
Szent Offícium Titkos Levéltárának. Erre Lúcia nővér indította a leiriai
 Püspököt.
A
 levéltári följegyzések szerint Őeminenciája Alfredo Ottaviano bíboros 
beleegyezésével 1959. augusztus 17-én Pierre Paul Philippe OP atya 
elvitte XXIII. János pápához a "fatimai titok" harmadik részét 
tartalmazó borítékot. Őszentsége "kis habozás után" ezt mondta: "Várunk.
 Imádkozni fogok. Majd megmondom, mit dönöttem."
XXIII.
 János pápa úgy határozott, hogy a lepecsételt borítékot visszaküldi a 
Szent Offíciumnak, s nem fedi föl a "titok" harmadik részét. VI. Pál 
pápa 1965. március 27-én Őexcellenciája Msgr. Angelo Dell'Acqua 
helyettes államtitkárral együtt elolvasta és visszaküldte a borítékot a 
Szent Offícium levéltárába, azzal az utasítással, hogy a szöveget nem 
szabad nyilvánosságra hozni.
II.
 János Pál pápa a "titok" harmadik részét tartalmazó borítékot az 1981. 
május 13-i merénylet után magához kérette. Őemeninciája Franjo Seper 
bíboros, a Kongregáció prefektusa két borítékot adott át a helyettes 
államtitkárnak, Őexcellenciája Msgr. Eduardo Martinez Somalónak: egy 
fehér borítékot Lúcia nővér eredeti, portugál nyelvű szövegével; s egy 
narancsszínű borítékot, a "titok" olasz nyelvű fordításával. Augusztus 
11-én Msgr. Eduardo Martinez Somalo a két borítékot visszajuttatta a 
Szent Offícium Levéltárának.
Mint
 tudjuk, II. János Pál pápában azonnal megfogant a gondolat, hogy a 
világot Mária Szeplőtelen Szívének szenteli, s ő maga írt egy imádságot 
az általa "Atto di affidamento"-nak nevezett alkalomra, melynek helyéül a
 Santa Maria Maggiore-bazilikát, időpontjául 1981. június 7-ét, Pünkösd 
ünnepét jelölte meg a konstaninápolyi zsinat 1600. és az efezusi zsinat 
1550. évfordulója alkalmából. Mivel a pápa (a merénylet miatt) nem 
lehetett jelen, beszédét hangfelvételről mondta el. Itt közöljük a 
fölajánlásról szóló beszéd pontos szöveget:
"Ó
 emberek és népek Anyja, aki ismered minden szenvedésüket és reményüket,
 anyai szívvel érzed a világban folyó összes harcot a jó és a rossz, a 
világosság és a sötétség között, halld meg a Szentlélekben közvetlenül 
Szívedhez intézett kiáltásunkat. ťÖleld át az Anya és az Úr 
Szolgálóleánya szeretetével azokat, akik leginkább várják ezt a 
szeretetteljes lehajlástŤ, és azokat is, akiknek odaadására te különösen
 is vársz. Vedd anyai oltalmadba az egész emberiséget, melyet, ó Anyánk,
 bizalommal fölajánlunk neked. Jöjjön el mindenki számára a béke és a 
szabadság ideje, az igazság, az igazságosság és a remény ideje."
A
 Szentatya azonban, hogy még inkább megfeleljen a Szent Szűz kérésének, a
 Megváltás Szent Éve folyamán kifejezettebbé akarta tenni az 1981. 
június 7-i, Fatimában 1982. május 13-án megismételt fölajánlást. 1984. 
március 25-én, megemlékezve Máriának az angyali üdvözlet percében 
kimondott igen-jéről - lélekben a világ összes, előzőleg "összehívott" 
püspökével együtt - a pápa Mária Szeplőtelen Szívének ajánlotta mind az 
embereket, mind a népeket az 1981-ben tett fölajánlás szavaival:
"Ezért,
 ó emberek és népek Anyja, te, aki ismered minden szenvedésüket és 
reményüket, te, aki anyai szíveddel érzed a mai világban folyó összes 
harcot a jó és a rossz, a világosság és a sötétség között, halld meg 
kiáltásunkat, melyet a Szentlélektől indítva közvetlenül a te Szívedhez 
intézünk: öleld át az Anya és az Úr Szolgálóleánya szeretetével emberi 
világunkat, melyet - az emberek és népek földi és örök sorsa miatti 
nyugtalansággal - fölajánlunk és neked szentelünk. Különösen neked 
ajánljuk és szenteljük azokat az embereket és nemzeteket, melyeknek 
különlegesen szükségük van erre a fölajánlásra és neked szentelésre. 
ťOltalmad alá futunk, Istennek Szent Anyja! Könyörgésünket meg ne vesd 
szükségünk idején!Ť"
Ezután
 a pápa még határozottabban és konkrétabb utalásokkal folytatta, mintha 
el akarná magyarázni, hogy a fatimai üzenet mennyire fájdalmasan 
megvalósult.
"Íme,
 Krisztusnak Anyja, Szeplőtelen Szíved színe előtt az egész Egyházzal 
együtt egyesülni akarunk azzal a felajánlással, melyet irántunk való 
szeretetből a te Fiad tett, amikor önmagát ajánlotta föl az Atyának: 
ťÉrtük szentelem magam - mondta - , hogy ők is megszenteltek legyenek az
 igazságban.Ť (Jn 17 - 19) Egyesülni akarunk Megváltónkkal a világért és
 az emberekért tett fölajánlásban, melynek az Ő isteni szívében van 
hatalma megbocsátani a bűnöket és megvalósítani a megváltást.
E
 fölajánlás hatalma minden időkben érvényes, és átölel minden embert, 
népet és nemzetet, legyőz minden rosszat, amit a sötétség szelleme tud 
föllobbantani az emberi szívben és a történelemben, s ténylegesen föl is
 lobbantott a mi korunkban.
Ó,
 mennyire mélyen átérezzük annak szükségességét, hogy az emberiségért és
 a világért szenteljük magunkat: mai világunkért egységben Krisztussal! 
Krisztus megváltó művében ugyanis a világnak az Egyház által kell 
részesednie. Ezt fejezi ki a megváltás idei szent éve: az egész Egyház 
rendkívüli jubileuma.
Minden
 teremtmény fölött légy áldott ebben a szent évben, te, az Úr 
szolgálóleánya, aki a legtökéletesebben engedelmeskedtél az isteni 
szónak! Üdvözlégy te, aki teljesen eggyé lettél Fiad megváltó 
fölajánlásával! Egyház Anyja! Világosítsd meg Isten népét a hit, a 
remény és a szeretet útjain! Különösen azokat a népeket világosítsd meg,
 akiknek fölajánlását és neked szentelését várod tőlünk. Segíts nekünk 
annak a fölajánlásnak igazságában élnünk, melyet Krisztus a mai világ 
egész emberi családjáért végez. Miként fölajánljuk neked, ó Anyánk, a 
világot, minden embert és minden népet, úgy e világfölajánlást is a te 
anyai szívedre bízzuk. Ó Szeplőtelen Szív! Segíts legyőzni a fenyegető 
rosszat, mely oly könnyen gyökeret ver a mai ember szívében, s melynek 
fölmérhetetlen hatásai már ránehezednek jelen életünkre, s úgy tűnik, 
elzárják a jövő útjait!
Az éhségtől és a háborútól - ments meg minket!
Az atomháborútól - ments meg minket!
A kiszámíthatatlan önpusztítástól és mindenfajta háborútól - ments meg minket!
A kezdődő emberi élet ellen elkövetett bűnöktől - ments meg minket!
A gyűlölettől és Isten fiai méltóságának megvetésétől - ments meg minket!
A társadalmi, nemzeti és nemzetközi életben elkövetett igazságtalanságoktól - ments meg minket!
Isten parancsolatainak könnyelmű megszegésétől - ments meg minket!
A próbálkozástól, hogy az emberi szívekben elhomályosítsák Isten igazságát - ments meg minket!
A jót a rossztól megkülönböztetni képes lelkiismeret elvesztésétől - ments meg minket!
A Szentlélek elleni bűnöktől - ments meg minket! Ments meg minket!
Az atomháborútól - ments meg minket!
A kiszámíthatatlan önpusztítástól és mindenfajta háborútól - ments meg minket!
A kezdődő emberi élet ellen elkövetett bűnöktől - ments meg minket!
A gyűlölettől és Isten fiai méltóságának megvetésétől - ments meg minket!
A társadalmi, nemzeti és nemzetközi életben elkövetett igazságtalanságoktól - ments meg minket!
Isten parancsolatainak könnyelmű megszegésétől - ments meg minket!
A próbálkozástól, hogy az emberi szívekben elhomályosítsák Isten igazságát - ments meg minket!
A jót a rossztól megkülönböztetni képes lelkiismeret elvesztésétől - ments meg minket!
A Szentlélek elleni bűnöktől - ments meg minket! Ments meg minket!
Hallgasd
 meg, ó Krisztus Anyja, minden ember szenvedésének e segélykiáltását! 
Egész társadalmak szenvedésének segélykiáltását! Segíts nekünk a 
Szentlélek erejével legyőzni minden bűnt: az ember bűneit és a "világ 
bűnét", a bűnt minden formájában.
Nyilatkozzék
 meg még egyszer a világ történelmében a megváltás végtelen megmentő 
hatalma: az irgalmas Szeretet hatalma! Parancsoljon megállást a 
rossznak! Alakítsa át a lelkiismereteket! A te Szeplőtelen Szívedben 
mutatkozzék meg ťa remény fényeŤ mindenkinek."
Lúcia
 nővér személyesen megerősítette, hogy ez az egyetemes és ünnepélyes 
fölajánlás megfelelt a Szűzanya kívánságának ("Sim, estŕ feita, tal como
 Nossa Senhora a pediu, desde o dia 25 de Março de 1984." ,Igen, 1984. 
március 25-én megtörtént az, amit Miasszonyunk kért'. 1989. november 
8-án kelt levél). Ezek után minden további vita és minden várakozás 
alaptalan.
Az alább közölt dokumentációban Lúcia nővér kéziratához négy további szöveg kapcsolódik:
1. a Szentatya 2000. április 19-én kelt levele Lúcia nővérhez;
2. a Lúcia nővérrel 2000. április 27-én folytatott beszélgetés leírása;
3. a közlemény, melyet Fatimában 2000. május 13-án a Szentatya megbízásából Őeminenciája Angelo Sodano bíboros államtitkár úr olvasott föl;
4.Őeminenciája Joseph Ratzinger bíboros úrnak, a Hittani Kongregáció prefektusának teológiai kommentárja.
2. a Lúcia nővérrel 2000. április 27-én folytatott beszélgetés leírása;
3. a közlemény, melyet Fatimában 2000. május 13-án a Szentatya megbízásából Őeminenciája Angelo Sodano bíboros államtitkár úr olvasott föl;
4.Őeminenciája Joseph Ratzinger bíboros úrnak, a Hittani Kongregáció prefektusának teológiai kommentárja.
A
 "titok" harmadik részének magyarázatára már a Szentatyához intézett 
1982. május 12-én kelt levelében utalt Lúcia nővér. Ezt mondta:
"A
 titok harmadik része Miasszonyunk szavaira vonatkozik: ťHa nem, 
(Oroszország) tévedéseit a világra fogja szórni háborúk gerjesztésével 
és az Egyház üldözésével. A jók vértanúk lesznek, a Szentatyának sokat 
kell szenvednie, nemzetek fognak elpusztulniŤ" (1917. július 13.) A 
titok harmadik része szimbolikus kinyilatkoztatás, mely az üzenet e 
részére vonatkozik, s attól függ, hogy elfogadjuk-e, amit maga az üzenet
 kér tőlünk: "Ha elfogadjátok kéréseimet, Oroszország megtér és béke 
lesz; ha nem, tévedéseit világra fogja szórni..."
"Attól
 a perctől kezdve, hogy nem fogadtuk meg az üzenet e fölszólítását, 
tanúsítjuk, hogy beteljesedett, Oroszország elárasztotta a világot 
tévedéseivel. S ha nem is láthatjuk e prófécia teljes beteljesedését, 
annyit látunk, hogy lépésről lépésre teljesedik. Ha nem térünk le a bűn,
 a gyűlölet, a bosszú, az emberi személy jogait tipró igazságtalanság, 
az erkölcstelenség és az erőszak útjáról. És nem mondhatjuk, hogy Isten 
büntet minket így; ellenkezőleg, maguk az emberek készítik a büntetést. 
Isten jóságosan figyelmeztet és hív a jó útjára, tiszteletben tartva a 
nekünk adott szabadságot; ezért az emberek nem bújhatnak ki a felelősség
 alól." A Szentatyának, II. János Pál pápának a döntése Fatima "titka" 
harmadik részének közzétételére, lezár egy történelmi korszakot, melyet 
hatalmaskodó és gonosz emberi akaratok tragédiái határoznak meg, de 
áthatotta Isten irgalmas szeretete, s Jézus és az Egyház Anyjának aggodó
 virrasztása is. Isten, a történelem Urának munkálkodása és az ember 
felelős együttműködése drámai és termékeny szabadságban két oszlop, 
melyekre az emberiség történelme épül.
A
 Fatimában megjelent Szűzanya ezekhez az elfelejtett értékekhez hív 
vissza minket. Az embernek Istenben rejlő jövőjére, melynek aktív 
részesei vagyunk, s felelősek érte.
Tarcisio Bertone SDB kiérdemesült vercelli érsek a Hittani Kongregáció titkára
Fatima "titka"
A
 fatimai "titok" első és második része, ahogyan azt Lúcia nővér 1941. 
augusztus 31-én a leiriai Püspöknek "Harmadik emlékezés" címmel leírta.
Beszélnem kell tehát egy keveset a titokról, és válaszolnom kell az első kérdőpontra.
Mi
 a "titok"? Úgy gondolom, elmondhatom, mert az Égből engedélyt kaptam 
rá. Isten földi képviselői is fölhatalmaztak, többször, különböző 
levelekkel, közülük egyet, úgy hiszem, Excellenciád őriz, azt, amelyiket
 P. Giuseppe Bernardo Gonçalves írta, és arra utasított, hogy írjak a 
Szentatyának. A levél egyik pontja a "titok" föltárására vonatkozik. 
Valamit elmondtam, de hogy hosszúra ne nyúljon az írás, melynek rövidnek
 kellett lennie, a legszükségesebbekre szorítkoztam, Istenre bízva az 
alkalmas és kedvező időpontot.
Már a második írásomban szóltam a kétségről, ami június 13-tól július 13-ig gyötört, s ennél a jelenésnél teljesen megszűnt.
Igen. A "titok" három különböző részből áll, melyekből kettőt most föltárok. Az első a pokol látomása volt.
A
 Szűzanya egy hatalmas tűztengert mutatott, melyről úgy tűnt, a föld 
alatt van. A tűzben elmerült ördögöket és lelkeket úgy láttuk, mintha 
átlátszó fekete vagy barna izzó szénparázs lettek volna emberi alakban, s
 hányódtak a lángok között, melyek mint hullámok vitték őket. Magukból 
az ördögökből és lelkekből is lángok, füstfelhő és szikrák csaptak ki. 
Minden irányba hullottak, mint a szikrák hatalmas tűzvészben: 
súlytalanul és egyensúlyt vesztve. Közben reszketve jajgattak 
iszonyatukban és félelmükben, s kétségbeesetten kiáltoztak fájdalmukban.
 Az ördögök szörnyű és fölismerhetetlen állatok iszonyatos és 
visszataszító formájában mutatkoztak, átlátszóak voltak és feketék.
Ez
 a látomás csak egy pillanatig tartott. És hála a mi jóságos Mennyei 
Anyánknak, aki korábban (az első jelenéskor) megígérte nekünk, hogy az 
Égbe visz, különben azt hiszem, meghaltunk volna az iszonyattól és a 
félelemtől. Akkor tekintetünket a Szűzanyára emeltük, aki jósággal és 
szomorúsággal telve ezeket mondta:
"Láttátok
 a poklot, ahova a szegény bűnösök lelkei zuhantak. Megmentsükre akarja 
megalapítani Isten a világban az én Szeplőtelen Szívem tiszteletét. Ha 
megteszik, amit mondok nektek, sok lélek megmenekül és békéjük lesz. A 
háború a vége felé jár; de ha nem hagyják abba Isten bántását, XI. Pius 
pápasága alatt egy másik, még rosszabb háború fog kezdődni. Amikor egy 
éjszaka majd látjátok, hogy ismeretlen fény támad, tudjátok meg, hogy ez
 a nagy jel, amit Isten ad nektek arra, hogy megbüntetni készül a 
világot bűneiért a háború, az éhínség, s az Egyház és a Szentatya ellen 
irányuló üldözések által. Ennek megakadályozására kérem, ajánlják föl 
Oroszországot az én Szeplőtelen Szívemnek, s vezessék be az engesztelő 
szentáldozást elsőszombatonként. Ha teljesítik kéréseimet, Oroszország 
meg fog térni és békéjük lesz; ha nem, tévedéseit a világra fogja szórni
 háborúk gerjesztésével és az Egyház üldözésével. A jók vértanúk 
lesznek, a Szentatyának sokat kell szenvednie, nemzetek fognak 
elpusztulni. Végül az én Szeplőtelen Szívem győzni fog. A Szentatya föl 
fogja ajánlani nekem Oroszországot, mely meg fog térni, és a világ egy 
békés korszakot kap ajándékul."
A "titok" harmadik része
     
"J. M. J.
Az 1917. július 13-án, a fatimai Béke-völgyben kinyilatkoztatott titok harmadik része:
Az 1917. július 13-án, a fatimai Béke-völgyben kinyilatkoztatott titok harmadik része:
Az
 én Istenem iránti engedelmességből - aki Őexcellenciája, a 
Főtisztelendő leiriai Püspök úr, valamint Ön és az én szentséges Anyám 
által adott erre parancsot nekem - írok Önnek.
A
 két, már korábban elmondott rész után Miasszonyunk bal oldalán, egy 
kicsit magasabban láttunk egy angyalt, bal kezében lángpallossal; 
szikrázva lángokat bocsátott ki magából, mintha föl akarná gyújtani a 
világot; de a lángok kialudtak, amikor találkoztak a Miasszonyunk felénk
 nyújtott jobbjából áradó sugárzással. Az Angyal jobb kezével a Földre 
mutatva hangos szóval mondta: "Bűnbánat, bűnbánat, bűnbánat!" Egy igen 
nagy fényességben, ami Isten, láttunk "valami olyasmit, mintha tükör 
előtt vonultak volna emberek", láttunk egy fehérbe öltözött püspököt 
"akiről úgy gondoltuk, ő a Szentatya". Sok más püspök, pap, szerzetes és
 szerzetesnő ment föl egy meredek hegyre, melynek csúcsán nagy kereszt 
állt fatörzsekből, mintha hántolatlan paratölgy lett volna; a Szentatya,
 mielőtt odaért, egy félig lerombolt, félig düledező városon ment 
keresztül botladozó léptekkel, fájdalommal és aggodalommal telve 
imádkozott az út mentén heverő holtak lelkéért; fölérve a hegy tetejére,
 térdre borult a nagy kereszt lábánál, és egy csoport katona 
lőfegyverekkel és nyíllal tüzelve rá, megölte őt.
Ugyanígy
 haltak meg egymás után csoportokban a püspökök, papok, szerzetesek és 
szerzetesnők, különféle világi emberek, különböző társadalmi 
osztályokból és állásokból való férfiak és nők. A kereszt két szára 
alatt két angyal állt, mindegyiknél kristály öntözőkanna, melybe 
összegyűjtötték a vértanúk vérét, s öntözték vele az Istenhez közeledő 
lelkeket.
Kelt Tuyban, 1944. március 1."
A "titok" értelmezése
II. János Pál pápa levele Lúcia nővérhez
Tisztelendő
 Mária Lúcia nővérnek a coimbrai konventben. A húsvéti ünnepnapok 
örömében köszöntöm Önt a föltámadott Jézus tanítványainak szóló 
kívánságával: "Béke veled!"
Örülök
 annak, hogy Ferenc és Jácinta boldoggá avatásának várva várt napján, 
mely ha Isten akarja, a következő május 13-a lesz, találkozhatom Önnel. 
Mivel azonban akkor nem lesz idő hosszabb beszélgetésre, hanem csak egy 
rövid üdvözlésre, megbíztam Őexcellenciája Msgr. Tarcisio Bertonét, a 
Hittani Kongregáció titkárát, hogy keresse fel Önt, és beszéljen Önnel. E
 Kongregáció a legszorosabban együttműködik a pápával a katolikus hit 
védelméért, s miként Ön is tudja, 1957 óta őrzi az Ön kézírásos levelét,
 mely az 1917. július 13-án a fatimai Béke-völgyben kinyilatkoztatott 
titok harmadik részét tartalmazza. Msgr. Tarcisio Bertone, akit elkísér a
 leiriai püspök, Őexcellenciája Msgr. Serafim de Sousa Ferreira e Silva,
 az én nevemben megy, hogy föltegyen néhány kérdést a "titok" harmadik 
részének értelmezésével kapcsolatban.
Tisztelendő
 Mária Lúcia Nővér! Őszintén és egészen nyíltan beszéljen Msgr. 
Bertonéval, aki az Ön válaszait közvetlenül nekem fogja elmondani. 
Buzgón imádkozom a Föltámadott Anyjához Önért, a coimbrai közösségért és
 az egész Egyházért. Mária, a zarándok emberiség Anyja kapcsoljon minket
 szorosan mindig az Ő szeretett Fiához és a mi Testvérünkhöz, az Élet és
 a Dicsőség Urához.
Különleges apostoli áldással
Vatikán, 2000. április 19.
II. János Pál 
Beszélgetés Jézusról és a Szeplőtelen Szívről nevezett Mária Lúcia nővérrel
Lúcia
 nővér találkozása a Szentatya megbízottjával, Őexcellenciája Msgr. 
Tarcisio Bertonéval, a Hittani Kongregáció titkárával és Őexcellenciája 
Msgr. Serafim de Sousa Ferreira e Silva leiria-fatimai püspökkel április
 27-én, Coimbrában a Szent Terézről nevezett Kármelben történt. Lúcia 
nővér szellemileg friss volt és nyugodt. Nagyon örült annak, hogy a 
Szentatya Fatimába megy Ferenc és Jácinta boldoggá avatására, amit ő már
 annyira várt.
A
 leiria-fatimai Püspök fölolvasta a Szentatya sajátkezűleg írt levelét a
 látogatás indítékairól. Lúcia nővér megtisztelve érezte magát, majd 
kézbe véve a levelet, maga is még egyszer elolvasta. Készségesnek 
nyilvánította magát arra, hogy minden kérdésre szabadon válaszol.
Ekkor
 Őexcellenciája Msgr. Tarcisio Bertone megmutatta neki a két borítékot, a
 külsőt és a belsőt, melyben a fatimai "titok" harmadik része volt. 
Amint ujjaival érintette, Lúcia nővér azonnal mondta: "az én papírom". 
Majd amikor elolvasta: "az én írásom."
A
 leiria-fatimai Püspök segítségével elolvasták és magyarázták az eredeti
 szöveget, mely portugálul fogalmazódott. Lúcia nővér egyetértett a 
magyarázattal, mely szerint a "titok" harmadik része egy prófétai 
látomás, amely az üdvtörténet próféciáihoz hasonlítható. Lúcia nővér 
hangsúlyozza meggyőződését, hogy a fatimai látomás elsősorban az ateista
 kommunizmus Egyház- és keresztény-ellenességére vonatkozik, valamint a 
hit 20. századi vértanúainak mérhetetlen szenvedéseit írja le.
A
 kérdésre: "A látomás főszereplője a pápa?" - Lúcia nővér azonnal azt 
válaszolja: "Igen!" És emlékszik rá, hogy a három pásztorgyermek nagyon 
elszomorodott a pápa szenvedése miatt, s Jácinta ezt ismételgette: 
"Coitadinho do Santo Padre, tenho muita pena dos pecadores!" (,Szegény 
Szentatya! Sokat kell szenvednem a bűnösökért!') Lúcia nővér így 
folytatja: "Mi nem tudtuk a pápa nevét, az Úrnő nem mondta meg a pápa 
nevét, nem tudtuk, hogy XV. Benedek, vagy XII. Pius, vagy VI. Pál, vagy 
II. János Pál pápa volt-e, de a pápa volt az, aki sokat szenvedett, és 
minket is szenvedésre késztetett."
Ami
 a fehérbe öltözött püspökkel, azaz a pápával - amint őt a kis pásztorok
 a "látomás" során hamar fölismerték - történteket illeti, akit lelőttek
 és a földre zuhant, Lúcia nővér teljesen egyetért a pápa 
megállapításával: "egy anyai kéz vezette a golyó pályáját, és a haldokló
 pápa megállt a halál küszöbén." (II. János Pál: Elmélkedés az itáliai 
püspökökkel 1994. május 13-án a Gemelli klinikán.)
Mielőtt
 Lúcia nővér a "titok" harmadik részét tartalmazó lepecsételt borítékot 
átadta volna az akkori leiria-fatimai Püspöknek, a külső borítékra 
ráírta, hogy csak 1960 után bonthatja föl a lisszaboni pátriárka vagy a 
leiriai Püspök. Ezért Őexcellenciája Msgr. Bertone megkérdezi: "Miért 
éppen 1960? A Madonna határozta meg ezt a dátumot?" Lúcia nővér válasza:
 "Nem az Úrnő, hanem én határoztam meg 1960-at, mert meglátásom szerint 
1960 előtt nem értették volna meg, csak később érthették meg. Most már 
jobban meg lehet érteni. Én leírtam, amit láttam, a magyarázat nem rám 
tartozik, hanem a Pápára." Végül szó került arra a kiadatlan kéziratra, 
melyet Lúcia nővér sok Szűzanya tisztelő és zarándok leveleire 
válaszolva írt. A mű címe: "Os apelos da Mensagen de Fatima", mely 
oktató és nevelő céllal összegyűjti a nővér gondolatait, reflexióit és 
lelkiségének sajátosságait. A kérdésre, örülne-e a könyv megjelenésének,
 azt felelte: "Ha a Szentatya egyetért vele, örülök neki. Egyébként 
engedelmeskedem a Szentatya döntésének." Lúcia nővér a szöveget 
egyházilag jóvá akarja hagyatni és reménykedik abban, hogy írásával a 
jóakaratú embereket vezetheti Isten felé, aki minden ember végső célja. A
 beszélgetés végén rózsafüzércsere történt: Lúcia nővér a Szentatyától 
kapott ajándékba egy rózsafüzért, ő maga pedig sajátkezűleg készített 
rózsafüzéreket adott át.
A találkozást a Szentatya nevében adott áldás zárta.
Angelo Sodano bíboros szavai a harmadik fatimai titokról a pápai szentmise végén
Testvéreim az Úrban!
Ezen
 ünnepi szentmise végén kötelességemnek érzem, hogy az összes jelenlévő 
nevében szívből jövő jókívánságaimat fejezzem ki szeretett 
Szentatyánknak 80. születésnapja alkalmából. Köszönetet mondunk Isten 
egész szent Egyháza javára végzett értékes lelkipásztori szolgálatáért.
Fatimai
 útjának ünnepével kapcsolatban a Szentatya megbízott azzal, hogy 
átadjak nektek egy üzenetet. Mint tudjuk, Fatimába jövetelének célja a 
két kis pásztorgyermek boldoggá avatása. Zarándoklatával azonban a Pápa 
ismételten ki akarta fejezni a Szűzanya iránti háláját is az oltalomért,
 melyet pápasága éveiben tőle kapott. Ez az oltalom érinti a harmadik 
fatimai titkot is.
Harmadik
 fatimai titoknak nevezünk egy látomást, mely hasonló a Szentírás 
próféciáihoz, melyek nem fényképszerű részletességgel írnak le jövendő 
eseményeket, hanem összefoglalva és sűrítve mondanak el valamit, ami az 
időben bontakozik ki, pontosan meg nem határozott sorrendben és 
időtartamban. A szöveg megértésének kulcsa tehát a szimbolikus 
értelmezés. A fatimai látomás elsősorban az ateista rendszerek harcáról 
szól az Egyház és a keresztények ellen, s megmutatta a második évezred 
utolsó százada tanúságtevő híveinek mérhetetlen szenvedését. Határtalan 
keresztút, melyet a 20. sz. pápái vezetnek.
A
 pásztorgyermekek értelmezése szerint, amit újólag Lúcia nővér 
értelmezése is megerősített, a "fehérbe öltözött püspök", aki minden 
hívőért imádkozik, a pápa. Ő is, aki fáradsággal halad a kereszt felé a 
hitükért megöltek (püspökök, papok, szerzetesek, szerzetesnők és sok 
laikus) holttestei között, szinte holtan esik össze lőfegyverek 
golyóitól.
Az
 1981. május 13-i merénylet után Őszentségének világos lett, hogy "egy 
anyai kéz irányította a golyó pályáját", megengedve a "haldokló 
pápának", hogy megálljon a halál küszöbén (II. János Pál pápa: 
Elmélkedés az olasz püspökökkel a Gemelli klinikán. Insegnamenti, 
XVII/1. 1994, 1061.). Amikor egy alkalommal az akkor leiria-fatimai 
püspök Rómában járt, a pápa úgy határozott, hogy neki adja azt a golyót,
 ami a merénylet után az autóban maradt, hogy a fatimai szentélyben 
őrizzék. Később a püspök kezdeményezésére a fatimai Szűzanya-szobor 
koronájába foglalták bele.
1989
 eseményei a Szovjetunióban és számos keleti országban a harcosan 
ateista kommunista rendszerek bukásához vezettek. A Szentatya ezért is a
 Szentséges Szűznek ad hálát szíve mélyéből. A világ más részein azonban
 az Egyház és a keresztények elleni támadások s a belőlük fakadó 
szenvedés nem szűntek meg. Ha tehát úgy is látszik, hogy amiről a 
harmadik fatimai titok szól, már a múlté, a Szűzanyának a 20. sz. elején
 elhangzott felszólítása a megtérésre és a bűnbánatra ma is nagyon 
aktuális. "Az üzenet Úrnője, úgy látszik, nagyon pontosan érti az idők 
jeleit, korunk jeleit. (...) A Szent Szűz sürgetése a bűnbánatra nem 
más, mint az emberiség - megtérésre és bűnbocsánatra szoruló - családja 
sorsa iránti anyai aggódásának megnyilvánulása." (II. János Pál pápa: 
Üzenet a betegek világnapjára 1997-ben. 1. p. Insegnamenti, XIX/2. 1996,
 561.).
Annak
 érdekében, hogy a hívők jobban megérthessék a fatimai Szűzanya 
üzenetét, a pápa megbízta a Hittani Kongregációt, hogy tegye közzé a 
harmadik titkot megfelelő kommentárral.
Adjunk
 hálát a fatimai Szűzanyának oltalmáért. Bízzuk anyai oltalmára a 
harmadik évezred Egyházát. "Oltalmad alá futunk, Istennek Szent 
Szülője!"
Fatima, 2000. május 13.
A fatimai "titok" teológiai kommentárja
Aki
 figyelmesen olvassa az úgynevezett harmadik fatimai "titok" szövegét, 
melyet itt a Szentatya rendelkezésére először közlünk teljes egészében, a
 sok korábbi találgatás után valószínűleg csalódik vagy elcsodálkozik. 
Semmiféle nagy titok nem lepleződött le; a függönyt nem vonták föl a 
jövő elől. Az imént elmúlt évszázad vértanúinak Egyházát látjuk egy 
nehezen megfejthető, szimbolikus nyelven leírt jelenetben. Ez minden, 
amit az Úr Anyja közölni akart a kereszténységgel, az emberiséggel egy 
nagy kérdésekkel és szorongatásokkal teli korban? Segít ez nekünk az új 
évszázad kezdetén? Vagy csupán egy nagyon jámbor környezetben 
felnövekedő, de a kor készülő viharait is érzékelő gyermekek belső 
világának kivetítéséről van szó? Hogyan kell értenünk a látomást, mit 
kell gondolnunk róla?
Hivatalos kinyilatkoztatás és a magánkinyilatkoztatások - helyük a teológiában.
Mielőtt
 a magyarázattal próbálkoznánk - melynek alapvonalait megtaláljuk abban a
 beszédben, melyet Sodano bíboros úr május 13-án, a Szentatya 
szentmiséjének végén Fatimában mondott - , alapvetően tisztáznunk kell, 
hogy az Egyház tanítása szerint hol van a helye a hívő életben az olyan 
jelenségeknek, mint a fatimai.
Az
 Egyház tanítása különbséget tesz a "hivatalos kinyilatkoztatás" és a 
"magánkinyilatkoztatások" között. A kettő között nem csupán fokozati, 
hanem lényegi különbség van. A "hivatalos kinyilatkoztatás" Istennek azt
 a kinyilatkoztató tevékenységét jelenti, mely az egész emberiségnek 
szól, s az Ó- és Újszövetségből álló Szentírásban nyert írott formát.
"Kinyilatkoztatásról"
 van szó, mert benne Isten lépésről lépésre ismerteti meg magát az 
emberekkel, egészen addig a pontig, ahol maga is ember lesz, hogy az 
emberré lett Fiú, Jézus Krisztus által az egész világot magához vonja és
 egyesítse magával. Tehát nem intellektuális közlésről, hanem egy 
életfolyamatról van szó, melyben Isten közeledik az emberekhez; e 
folyamatban természetesen az ész és az értelem számára is láthatóvá 
válnak tartalmak Isten titkából. E folyamat az egész emberre irányul, 
így az értelemre is, de nem csak arra. Mivel csak egy Isten van, a 
történelem is, melyben Ő az emberiséghez közeledik, egyetlen, minden 
időkre szól, s Jézus Krisztus életével, halálával és föltámadásával érte
 el tökéletességét. Jézus Krisztusban Isten mindent elmondott - 
tudniillik elmondta önmagát - ezért a Krisztus-misztérium 
megvalósulásával az Újszövetségben a kinyilatkoztatás lezárult. A 
Katolikus Egyház Katekizmusa Keresztes Szent Jánost idézi a 
kinyilatkoztatás végleges és tökéletes voltának megvilágítására: "Nekünk
 adván, ahogyan adta, a Fiát, aki az ő egyetlen Igéje, ebben az egyetlen
 Igében mindent elmondott, és más mondanivalója nincs többé. (...) Amit 
ugyanis korábban csak részletekben mondott a Prófétáknak, azt most 
egészében elmondta, amikor a teljességet, tudniillik a Fiát adta nekünk.
 Ha ezek után valaki most kérdezni akarná Istent, vagy látomásokat, 
kinyilatkoztatásokat akarna Tőle, az nemcsak esztelenül cselekedne, 
hanem egyenesen megsértené Őt, nem Krisztusra szegezvén a szemeit, 
illetve valami mást vagy újdonságot keresve rajta kívül." (KEK 65. p.)
Krisztussal
 és az Újszövetség könyveiben róla szóló tanúságtétellel a minden népnek
 szóló isteni kinyilatkoztatás lezárult. Ez a tény az Egyházat a szent 
történelem egyszeri eseményéhez, s az ezt az eseményt igazoló és 
magyarázó szentírási szóhoz köti, de ez nem jelenti azt, hogy az Egyház 
csak a múltba tekinthet, s terméketlen ismétlésekre van ítélve. A 
Katekizmus erről azt mondja: "Jóllehet a kinyilatkoztatás lezárult, 
tartalmát tökéletesen nem merítettük ki; a keresztény hit feladata, hogy
 századok folyamán lépésről lépésre fölfogja teljes tartalmát." (66. p.)
 Az egyszeri eseményhez kötöttség, s a megértésben való előbbre jutás 
kettős szempontja nagyon szépen látható az Úr búcsúbeszédében, amikor a 
búcsúzó Krisztus tanítványainak mondja: "Még sok mondanivalóm volna, de 
most nem tudjátok elviselni. Amikor azonban eljön Ő, az igazság Lelke, 
bevezet titeket a teljes igazságba. Mert nem magától fog beszélni, hanem
 (...) megdicsőít engem, mert az enyémből kapja, amit majd hirdet 
nektek."(Jn 16,12 - 14) Így tehát a Lélek egyrészt vezet és olyan 
megismerést ad, melynek elviseléséhez korábban nem volt meg a feltétel -
 ez a keresztény hit mindig kimeríthetetlen tágassága és mélysége. 
Másrészt ez a vezetés "merítést" jelent Jézus Krisztus kincseiből, 
melynek kimeríthetetlen mélysége épp e vezetés által nyilvánul meg.
A
 Katekizmus erre vonatkozóan Nagy Szent Gergely pápának egy mélytartalmú
 mondását idézi: "Az isteni Ige az olvasókkal együtt növekszik" (94. p.)
 A II. Vatikáni Zsinat három alapvető utat ismer: melyeken a Szentlélek 
vezetése - s ezáltal "az Ige növekedése" - történik az Egyházban: a 
hívők elmélkedése és tanulása, a lelki tapasztalatokból származó belső 
belátás és azok igehirdetése, akik "a püspöki utódlással együtt 
megkapták az igazság biztos karizmáját" (DV 8).
Ezek
 után megfelelő helyre tudjuk beilleszteni a "magánkinyilatkoztatások" 
fogalmát, mely magában foglalja az Újszövetség lezárása utáni összes 
látomást és kinyilatkoztatást, tehát az a kategória, mely alá a fatimai 
üzenetet is be kell sorolnunk. Hallgassuk csak meg először, mit mond a 
Katekizmus: "A századok folyamán történtek úgynevezett 
,magánkinyilatkoztatások', melyek közül néhányat az egyházi tekintély 
elismert (...). Nem arra szolgálnak ugyanis, hogy Krisztus végleges 
kinyilatkoztatását ,kiegészítsék' vagy ,tökéletesítsék', hanem azt kell 
elősegíteniük, hogy az adott korban tökéletesebben lehessen abból élni."
 (67. p.) Ebből két dolog válik világossá:
1. A
 magánkinyilatkoztatás tekintélye lényegesen különbözik a hivatalos 
kinyilatkoztatásétól. Ez utóbbi a hitünket követeli, mert benne emberi 
szavakkal és az Egyház élő közösségének közvetítésével maga Isten szól 
hozzánk. Az Isten és az Ő szavába vetett hit különbözik minden emberi 
hittől, bizalomtól, vélekedéstől. Az a bizonyosság, hogy Isten beszél, 
biztonságot ad nekem, hogy magával az igazsággal találkozom, s olyan 
bizonyosságot ad, mely semmiféle emberi megismerésben nem fordulhat elő.
 Olyan bizonyosság ez, melyre az életemet építem, s melyben a halálomkor
 is megbízom.
2. A
 magánkinyilatkoztatás ehhez a hithez nyújt segítséget, s éppen azáltal 
válik hihetővé, hogy az egyetlen hivatalos kinyilatkoztatásra irányítja 
az embert. Prosper Lambertini bíboros, a későbbi XIV. Benedek pápa a 
boldoggá és szenttéavatásról szóló klasszikus, sőt törvénnyé vált 
értekezésében ide vonatkozóan ezt mondja: "Nem tartozunk katolikus 
hittel fogadni az elismert magánkinyilatkoztatásokat, s ez nem is 
lehetséges. E kinyilatkoztatások az okosság szabályait követő emberi 
hitet igényelnek, mely szerint a dolog valószínű és teljesen hihető." E 
téma kiemelkedő ismerője E. Dhanis, flamand teológus összefoglalóan 
megállapítja, hogy egy magánkinyilatkoztatás egyházi jóváhagyása három 
elemet tartalmaz: a szóbanforgó üzenetben nincs semmi, ami a hittel és a
 jó erkölcsökkel ellenkezne; nyilvánosságra hozható; s a hívők 
fölhatalmazást nyernek arra, hogy okosan elfogadják. ("Sguardo su Fatima
 e bilancio di una discussione", in: La Civiltŕ cattolica 104, 1953. II.
 392 - 406, különösen 397.) Egy ilyen üzenet értékes segítség lehet az 
evangélium jobb megértéséhez és megéléséhez egy adott történelmi korban;
 ezért nem szabad minden további nélkül figyelmen kívül hagyni. 
Fölkínált segítség, használata azonban nem kötelező.
Ennek
 megfelelően egy magánkinyilatkoztatás igazságának és értékének mércéje a
 Krisztusra irányultsága. Ha eltávolít Krisztustól, ha önállósodik vagy 
egyenesen más és "jobb" irányba akar vinni, mint amit az Evangélium 
mond, akkor biztosan nem a Szentlélektől való, aki bevezet az 
Evangéliumba és nem kivezet belőle minket. Ez nem zárja ki, hogy egy 
magánkinyilatkoztatás új hangsúlyokat adjon, a jámborság új formáit 
jelenítse meg vagy régi formákat mélyítsen el és bővítsen. De mindig 
táplálnia kell a hitet, a reményt és a szeretetet, melyek mindenki 
számára az üdvösség állandó útját jelentik. Hozzáfűzhetjük, hogy a 
magánkinyilatkoztatások elsősorban a népi jámborságból jönnek, és arra 
hatnak vissza, új lendületet adnak és új formákat nyitnak számára. Ez 
azonban nem zárja ki azt, hogy a liturgiára is hassanak, mint például 
Úrnapja és Jézus Szíve ünnepe mutatja. Bizonyos vonatkozásban a liturgia
 és a népi jámborság példázza a kinyilatkoztatás és a 
magánkinyilatkoztatás közötti kapcsolatot: a liturgia a mérce, az Egyház
 evangéliumból táplálkozó életmegnyilvánulásának egésze. A népi 
jámborság azt jelenti, hogy a hit gyökeret vert egy nép szívében, 
annyira, hogy átvitte a mindennapok világába. A népi jámborság a hit 
"inkulturációjának" első és alapvető módja, melynek mindig igazodnia 
kell a liturgia rendjéhez és vezetéséhez, de a szíveken keresztül 
visszahatva meg is termékenyíti azt. A szükséges negatív elhatárolások 
után áttérhetünk a magánkinyilatkoztatások pozitív meghatározására: 
Hogyan lehet a Szentírásból kiindulva helyesen besorolni őket? Mi a 
nekik megfelelő teológiai kategória? Úgy látom, hogy Szent Pál 
legkorábbi fennmaradt levele, mely az egész Újszövetség első írása, az 
első Tesszaloniki levél eligazít. Az Apostol ezt mondja: "Ne oltsátok ki
 a lelket, s a prófétai beszédet ne vessétek meg! Vizsgáljatok meg 
mindent, és a jót tartsátok meg!"(5,19 - 21.) Az Egyház mindig megkapja a
 prófécia karizmáját, melyet meg kell vizsgálni, de nem szabad 
megvetnie. Ehhez meg kell gondolnunk, hogy a prófécia a Szentírásban nem
 jövendőmondás, hanem Isten akaratának megvilágosítása a jelen számára, 
ami a jövőbe is megmutatja a helyes utat. A jós az értelem kiváncsiságát
 elégíti ki, a jövőt takaró fátylat akarja eltávolítani; a próféta az 
akarat és a gondolkodás vakságával találkozik, és Isten akaratát úgy 
tárja föl, mint a jelennek szóló felszólítást és útmutatást. A jövendő 
dolgok előre megmondásának mozzanata másodlagos. A lényeg az egyetlen 
kinyilatkoztatás konkrét megjelenítése: a prófétai szó figyelmeztetés 
vagy vigasztalás, vagy mindkettő egyszerre. E tekintetben 
összekapcsolhatjuk a prófécia karizmáját az "idők jeleivel", melyre a 
II. Vatikáni Zsinat világított rá: "A föld és az ég jeleiből tudtok 
következtetni, ezt az időt miért nem tudjátok fölismerni?"(Lk 12,56) 
Ennek az időnek a jelei Jézus szavában az Ő élete, Ő maga. Az idők 
jeleit a hit fényében értelmezni azt jelenti, hogy fölismerjük az adott 
időben Krisztus jelenlétét. Az Egyház által elismert 
magánkinyilatkoztatásokban - tehát Fatimában is - erről van szó: 
segítséget adni az idők jeleinek megértéséhez, s a hitben a megfelelő 
válasz megtalálásához.
A magánkinyilatkoztatások antropológiai struktúrája
Az
 előbbiekben megkíséreltük a magánkinyilatkoztatások teológiai helyének 
meghatározását. Mielőtt azonban a fatimai üzenet magyarázatába fognánk, a
 magánkinyilatkoztatások antropológiai (pszichológiai) jellegéről is 
kell valamit mondanunk.
A
 teológiai antropológia ebben az összefüggésben az észlelésnek, a 
"látásnak" három fajtáját különbözteti meg: az érzékelő látást, azaz a 
külső, testekből álló világ észlelését; a belső látást és az értelmi 
látást (visio sensibilis - visio imaginativa - visio intellectualis). 
Világos, hogy a lourdesi, fatimai és egyéb látomások esetében nem a 
szokásos érzéki észlelésről van szó: a látott képek és alakok nincsenek 
testként jelen a külső térben, mint a fák vagy a házak. Ez pl. a pokol 
látomásánál, vagy a harmadik titokban látottaknál egészen nyilvánvaló, 
de a többi látomások esetében is bizonyítható, hiszen nem minden 
jelenlévő látja az elmondottakat, hanem csak a "látnok".
Ugyanígy
 világos, hogy nem képek nélküli értelmi "látásról" van szó, miként a 
misztika magas szintjein. Tehát a középső látásmódról, a belső látásról 
van szó, amely a látnokok számára természetesen annyira valóságos, mint 
az érzéki látás tárgyai.
A
 belső látás nem azt jelenti, hogy a fantázia jelenít meg szubjektív 
elképzeléseket. Hanem a lelket valóságos, de érzékfeletti valóságból 
eredő hatás éri, és megnyílik az érzékelhetetlen, az érzékek számára 
láthatatlan valóság látására - "belső látással" kezd látni. Valóságos, 
de nem a megszokott érzéki világunkhoz tartozó "tárgyak" érintik meg a 
lelket. Ehhez azonban a szív belső éberségére van szükség, ami a külső 
valóság erőszakos behatásai és a lelket betöltő képek és gondolatok 
közepette általában nincs meg. Az embert kivezetik a pusztán külső 
megnyilvánulások világából, a valóság mélyebb dimenziói érintik meg és 
válnak számára láthatóvá. Ebből talán érthetővé is válik, hogy miért 
éppen gyermekek fogékonyak az ilyen jelenségekre: a lelket még kevés 
behatás érte, kevés sebet kapott. Amikor a főpapok és a vének 
méltatlankodtak a gyermekek Hozsanna-kiáltásai miatt, Jézusa zsoltáros 
szavával válaszolt nekik: "Gyermekek és csecsemők szájából fakasztasz 
magadnak dícséretet" (Zsolt 8,3; Mt 21,16).
Mint
 mondtuk , a "belső látás" nem fantázia, hanem sajátos és valóságos 
észlelés, de megvannak a maga korlátai. A szemmel való külső látásnak is
 mindig megvan a szubjektív összetevője: nem a puszta tárgyat látjuk, 
hanem saját érzékeink szűrőin keresztül látunk, amelyek lefordítják 
számunkra a tárgyat. Ez a belső látásnál még világosabb, főleg olyan 
esetekben, amikor horizontunkat felülmúló valóságokról van szó.
A
 látó személy, a látnok fokozott igénybevételnek van kitéve. Saját 
lehetőségei, képzelete és értelme számára lehetséges módon lát. A belső 
látásnál lefordítási folyamat fokozottabb mint az érzéki látásnál, úgy 
hogy a látnok személyének lényeges része van a megmutatkozó valóság 
képének megalkotásában. A kép csak az ő mértékei és lehetőségei szerint 
alakulhat ki. Ezért az ilyen látomások nem egyszerű "fényképek" a másik 
világról, hanem magukon viselik a látnok lehetőségeinek és korlátainak a
 nyomait. Ez a szentek minden nagy látomásáról, s természetesen a 
fatimai gyermekek látomásánál is kimutatható. Az általuk látott képek 
egyáltalán nem csupán fantáziájuk alkotásai, hanem egy felülről eredő, 
belső, valóságos észlelés eredményei; de nem is szabad úgy elképzelnünk,
 mintha egy pillanatra föllebentették előttük a másvilágot takaró 
fátyolt, és a mennyország a maga valóságában mutakozott volna meg 
előttük, ahogyan - reményünk szerint - majd az Istennel való végső 
egyesülés állapotában történik. Inkább azt kell mondanunk, hogy a képek a
 felülről érkező hatásból és az észlelő személyben, azaz a gyermekekben 
rejlő lehetőségekből tevődik össze. Ezért e látásmód képi nyelve 
szimbolikus nyelv. Sodano bíboros úr erről ezt mondta: "nem fényképszerű
 részletességgel írnak le jövendő eseményeket, hanem összefoglalóan és 
sűrítve mondanak el valamit, ami az időben bontakozik ki, pontosan meg 
nem határozott sorrendben és időtartamban." Az időnek és térnek egy 
képbe sürítése az ilyen látomások sajátossága, s a látomások csak 
utólagosan értékelhetők és fejthetők meg. Nem kell a kép minden egyes 
elemének konkrét történeti jelentést adni. A látomás egésze fontos és a 
kép egészéből kell a részleteket értelmezni. Hogy mi egy kép lényege, 
végső soron abból olvasható ki, ami a keresztény prófécia mindenkori 
lényege: a kép középpontja ott van, ahol a látomás felszólítássá válik 
és odavezet Isten akaratához.
     
A fatimai "titok" megfejtésének kísérlete
A
 fatimai titok első és második részének már olyan kimerítő irodalma van,
 hogy itt nem kell velük foglalkoznunk. Csak a legfontosabb mozzanatokra
 szeretném fölhívni a figyelmet.
A
 gyermekek egy szempillantás alatt átélték a pokol iszonyatos látomását.
 Látták "a szegény bűnös lelkek" vesztét. Megmondták nekik, miért 
kellett ezt a pillanatot átélniük: "per salvare" - hogy meglássák 
megmentésük útját. Eszünkbe jut Szent Péter első levelének mondata: 
"hitetek célja a lelkek megmentése" (1,9). Ennek útja - az angolszász és
 német kultúrában élő emberek számára meglepő módon - : Mária 
Szeplőtelen Szívének tisztelete. Ennek megértéséhez itt meg kell 
elégednünk egy rövid utalással. A "szív" a biblia nyelvén az ember 
középpontja, az értelem, akarat, érzület, ézékek együttese, ahol az 
ember a maga belső egységét és irányultságát megtalálja. A "Szeplőtelen 
Szív" Mt 5,8 szerint olyan szív, amely megtalálta a belső egységet 
Istennel, s ezért "látja Istent". Mária Szeplőtelen Szívének tisztelete 
nem más, mint közeledés ahhoz a szivbéli állapothoz, amelyben a "fiat", a
 "legyen nekem a te igéd szerint" az egész emberi életet meghatározó 
központtá válik.
Ha
 valaki azt az ellenvetést tenné, hogy mégsem kellene embert állítani 
közénk és Krisztus közé, emlékeztetjük arra, hogy Pál nem habozott azt 
mondani közösségeinek: legyetek a követőim (1Kor 4,16; Fil 3,17; 1Tesz 
1,6; 2Tesz 3,7.9). Az Apostolról konkréten leolvashatjuk, mit jelent 
Krisztust követni. S vajon kitől tanulhatnánk meg ezt bármikor jobban, 
mint az Úr Édesanyjától?
Így
 érkezünk el végre a fatimai titok teljes terjedelmében először itt 
közzétett harmadik részéhez. Mint a fentebbi dokumentációból kitűnt, a 
Sodano bíboros úr által május 13-án adott magyarázatot először Lúcia 
nővérrel ismertették meg. Amire Lúcia nővér megjegyzése az volt, hogy ő a
 látomást és nem a magyarázatát kapta ajándékba. A magyarázat nem a 
látnok, hanem az Egyház dolga. A szöveg elolvasása után azonban azt 
mondta, hogy a magyarázat megfelel annak, amit ő látott, s a maga 
részéről ezt az értelmezést helyesnek ismeri el. A következőkben tehát 
csak azzal próbálkozhatunk, hogy e magyarázatot a fentebb mondottak 
mértéke szerint megalapozzuk és elmélyítsük.
Miként
 az első két titok kulcsszava a "salvare le anime", a ,lelkek 
megmentése', úgy a harmadik titok kulcsa a háromszoros felszólítás: 
"Penitenza, Penitenza, Penitenza", ,Bűnbánat, Bűnbánat, Bűnbánat'! Az 
evangélium kezdetére kell emlékeznünk: "Tartsatok bűnbánatot és 
higgyetek az evangéliumnak!" (Mk 1,15.) Érteni az idők jeleit azt 
jelenti: megérteni a bűnbánat - megtérés - hit sürgető voltát. Ez a 
megfelelő válasz arra a történelmi pillanatra, melyet a következő 
képekben vázolt nagy veszedelmek fenyegetnek. Hadd idézzem föl itt egy 
személyes emlékemet: egyik beszélgetésünk alkalmával Lúcia nővér azt 
mondta nekem: egyre világosabbá válik számára, hogy az egész jelenés 
célja az volt, hogy erősödjék a hit, a remény és szeretet gyakorlása - 
minden egyéb csak hozzáadás. Vegyük csak szemügyre közelebbről az egyes 
képeket. A Szűzanya balján álló angyal a lángpallossal a Jelenések 
könyvének hasonló képeire emlékeztet. A világra váró ítélet fenyegetését
 jeleníti meg. Az, hogy a Föld lángtengerben pusztulhat el, ma már 
semmiképpen sem fantáziakép: az ember a maga találmányaival már 
elkészítette a lángpallost.
A
 látomás megmutatja a pusztító hatalommal ellentétes erőt - egyrészt a 
Szűzanya ragyogását, másrészt az ugyancsak tőle eredő fölszólítást a 
bűnbánatra. Ez pedig megmutatja az emberi szabadság fontosságát: a jövő 
nincs megváltoztathatalanul megszabva, s a kép, amit a gyermekek láttak,
 nem előre elkészített filmfelvétel az elkerülhetetlen jövőről. Az egész
 látomás arra szolgál, hogy mozgósítsa és a jóra irányítsa az emberi 
szabadságot. A látomás nem filmet akar bemutatni a meg nem változtatható
 jövőről. Értelme épp az ellenkezője, a jóra fordításért akarja 
mozgósítani az erőket. Ezért teljesen tévesek a titok fatalista 
értelmezései, amelyek plédául azt mondják, hogy a merénylő 1981. május 
13-án az isteni terv gondviseléstől vezérelt eszköze volt, ezért 
egyáltalán nem cselekedhetett szabadon; s egyéb hasonló elképzelések. A 
látomás sokkal inkább a veszélyekről és elkerülésük lehetőségeiről 
beszél.
A
 szöveg következő mondatai még világosabbá teszik a látomás kép 
jellegét: Isten megmarad a mérhetetlen és minden látásunkat felülmúló 
fényességnek. Az emberek mintegy tükörben jelennek meg. A látomás e 
belső korlátoltságát, e nyilvánvaló határokat mindig észben kell 
tartanunk. A jövő csak "tükörben és homályosan" mutatkozik meg (vö. 1Kor
 13,12).
S
 most nézzük az egyes képeket, melyek a titok leírásában követik 
egymást. A helyszínt három szimbólum mutatja be: egy meredek hegy, egy 
félig romokban heverő nagy város, s egy hatalmas, bárdolatlan 
fatörzsekből ácsolt kereszt. A hegy és a város az emberi történelem 
színhelye: a történelemé, ami fáradságos hegymászás, a történelemé, ami 
az emberi építés és együttélés helye, s ugyanakkor a rombolásé is, ahol 
az ember megsemmisíti alkotásait. A város lehet a közösség és a haladás,
 de a veszedelmek és a legnagyobb fenyegetettség helye is. A hegyen áll a
 kereszt - a történelem célja és tájékozódási pontja. A kereszten a 
pusztítás megváltássá változik; a történelem nyomorúságának jeleként 
áll, ugyanakkor ígéret is a történelem számára.
Ezután
 emberek jelennek meg: a fehérbe öltözött püspök ("úgy gondoltuk, hogy a
 pápa az"), további püspökök, papok, szerzetesek, s végül minden rendű 
és rangú férfiak és nők. A pápa nyilvánvalóan előttük megy, az őt 
körülvevő iszonyattól reszketve és szenvedve. Nemcsak a környező házak 
és a város hever félig romokban - útja a megöltek holttestei között 
vezet előre. Az Egyház útját tehát keresztútként mutatja be, mint utat 
az erőszak, a pusztítás és az üldözések korában.
E
 képben egy egész évszázad történelmének képét láthatjuk. Miként a hegy 
és a város képében a Föld helyei együttesen irányulnak a keresztre, az 
idők is összetartoznak: a látomásban fölismerhetjük az elmúlt évszázadot
 mint a vértanúk, a szenvedés és az egyházüldözés századát, a 
világháborúk és helyi háborúk századát, melyek az évszázad második felét
 teljesen kitöltötték és a kegyetlenség új formáit hozták felszínre. E 
látomás "tükrében" évtizedek vértanúi vonulnak el előttünk.
Most alkalmasnak látszik idézni egy mondatot abból a levélből, amelyet Lúcia nővér a Szentatyának írt 1982. május 12-én:
"A
 titok harmadik része Miasszonyunk szavaira vonatkozik: ťHa nem, 
(Oroszország) tévedéseit a világra fogja szórni háborúk gerjesztésével 
és az Egyház üldözésével. A jók vértanúk lesznek, a Szentatyának sokat 
kell szenvednie, nemzetek fognak elpusztulni.Ť"
Egy
 évszázad keresztútján a pápa egészen különös szerepet tölt be. A hegy 
csúcsa felé igyekvő, meggyötört személyben több pápát is láthatunk 
összefoglalóan, akik X. Piusztól kezdve a mai pápáig az évszázad 
szenvedéseit viselték és vitték a kereszt felé. A vértanúk útján a 
látomásban a pápát is megölik. Nem kellett-e a Szentatyának saját 
sorsára ismernie ebben, amikor 1981. május 13-i merénylet után 
felolvastatta magának a harmadik titok szövegét? Nagyon közel állt a 
halálhoz, és megmenekülését e szavakkal magyarázta: "egy anyai kéz 
vezette a golyó pályáját, és a haldokló pápa megállt a halál küszöbén." 
Hogy egy ťmano maternaŤ (anyai kéz) a halálos golyót másfelé terelte, 
újra azt bizonyítja, hogy nincs megváltoztathatlan végzet, hogy a hitnek
 és az imádságnak van hatalma beavatkozni a történelembe, s végül az 
imádság erősebb, mint a fegyvergolyók, a hit erősebb, mint a 
megoszlások.
A
 titok befejezése olyan képekre emlékeztet, amelyeket Lúcia jámbor 
könyvekben láthatott, s jelentésük a hit nagyon régi felismeréseiből 
való. Vígasztaló kép, mely a vérből és könnyből álló történelmet Isten 
üdvözítő hatalma befogadójává teszi. A kereszt szárai alatt angyalok 
fogják föl a vértanúk vérét és az Isten felé igyekvő lelkekre öntözik. 
Krisztus vére és a vértanúk vére a látomásban eggyé válik: a vértanúk 
vére a kereszt száraiból folyik. Vértanúságuk összatartozik Krisztus 
szenvedésével, eggyé vált vele. Kiegészítik, ami még hiányzik Krisztus 
szenvedéséből az ő teste, az Egyház javára (vö. Kol 1,24). Életük 
Eucharisztia lett, belépett a meghalt búzaszem misztériumába és 
részesednek annak termékenységében. A vértanúk vére a kereszténység 
magvetése, mondta Tertullianus. Miként Krisztus halálából, az ő 
megnyitott oldalából fakadt az Egyház, úgy termékeny a vértanúk halála 
az Egyház további életében. A riasztóan kezdődő harmadik titok tehát a 
remény képével fejeződik be: nincs hiábavaló szenvedés, s főként a 
szenvedő Egyház, a vértanúk Egyháza útmutató az Istent kereső emberek 
számára. Nem csak az olyan szenvedők vannak Isten jóságos kezében mint 
Lázár, aki igen nagy vigaszatalást talált, és titokzatosan Krisztust 
jelképezi, aki értünk szegény Lázárrá lett, hanem a vértanúk 
szenvedéséből erő fakad a tisztuláshoz és a megújuláshoz, mert 
szenvedésük megjeleníti Krisztus szenvedését és a jelenre is kiterjeszti
 üdvözítő hatását.
Elérkeztünk
 az utolsó kérdéshez: Mit jelent a fatimai titok egésze (három része 
együtt)? Mit mond nekünk? Mindenekelőtt Sodano bíboros úrral együtt meg 
kell állapítanunk: "úgy látszik, hogy az, amiről a harmadik fatimai 
titok szólt, már a múlté". Amennyiben egy-egy eseményt mutatnak meg, 
most már a múlthoz tartoznak: aki meghökkentő apokaliptikus 
titokfeltárásokat várt a világ végéről, annak csalódnia kell. Az ilyen 
kiváncsiságot Fatima nem elégíti ki, mint ahogy a keresztény hit 
általában nem a kiváncsiságot táplálja, s nem is teheti meg. A lényeget a
 titok szövegét bemutató reflexiónk elején már elmondtuk: buzdítás a 
lelkek megmentésére az imádság útján, s felhívás a bűnbánatra és 
megtérésre.
Végezetül
 még szeretném idézni a titok joggal híressé vált mondását: "Az én 
Szeplőtelen Szívem győzni fog". Mit jelent ez? Azt, hogy az Isten 
számára nyitott, az Isten szemlélése által megtisztult szív erősebb 
minden fegyvernél. Mária "igenje", szívének szava megváltoztatta a 
világtörténelmet, mert bebocsátotta a Megváltót e világba - mert ennek 
az igennek a terében Isten emberré tudott lenni és örökre az marad. A 
Gonosznak van hatalma a világban, látjuk, újra meg újra megtapasztaljuk;
 van hatalma, mert a mi szabadságunk eltéríthető Istentől. Mióta azonban
 Istennek emberi szíve van és az emberi szabadságot a jóra, Isten felé 
fordította, nem a rosszra való szabadságé az utolsó szó. Azóta érvényes:
 "A világban üldözést fogtok szenvedni, de bízzatok, én legyőztem a 
világot" (Jn 16,33). Fatima üzenete arra biztat, hogy merjünk bízni 
ebben az ígéretben.
Joseph Ratzinger bíboros
a Hittani Kongregáció prefektusa
a Hittani Kongregáció prefektusa
 




 
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése