A halász hazatér
fatörzsből vájt csónakján. Otthon egy külföldi piackutató szakember vár
rá, és megkérdezi a halásztól, hogy miért jött haza ilyen korán?
A halász azt feleli, hogy tovább is maradhatott volna, de elég halat fogott ahhoz, hogy a családjáról gondoskodjon.
És egyébként mivel tölti az idejét? – Kérdezi a szakember.
Hát, például halászgatok. Játszom a gyermekeimmel. Amikor nagy a forróság, lepihenünk. Este együtt vacsorázunk. Összejövünk a barátainkkal, és zenélgetünk egy kicsit. – Feleli a halász.
A piackutató itt közbevág: – Nézze, nekem egyetemi diplomám van, és tanultam ezekről a dolgokról. Segíteni akarok magának. Hosszabb ideig kellene halásznia, akkor több pénzt keresne, és hamarosan egy nagyobb csónakot tudna vásárolni magának. Nagyobb csónakkal, még több pénzt keresne, és nem sok időbe telne, hogy több csónakból álló, flottára tudna szert tenni.
- És ezután?- Kérdezi a halász.
Azután, ahelyett, hogy viszont eladón keresztül árulná a halat, közvetlenül a gyárnak tudná eladni, vagy akár egy saját halfeldolgozó üzemet is be tudna indítani. Akkor el tudna menni ebből a porfészekből, akár Párizsba, vagy New Yorkba, és onnan irányíthatná a vállalkozást. Még azt is fontolóra vehetné, hogy a tőzsdére vinné az üzletet, és akkor milliókat kereshetne.
- Mennyi idő alatt tudnám én ezt elérni?- Kérdezi a halász.
- Úgy 15 – 20 év alatt. – Válaszolja a piackutató.
- És azután? – Érdeklődik a halász.
- Ekkor kezd érdekessé válni az élet. Nyugdíjba vonulhat. Ott hagyhatná a rohanó város zaját, a stresszes életformát, és egy távol eső kis faluba költözhetne.
- És azután mi lenne?- Érdeklődik a halász.
- Akkor, volna ideje halászgatni, játszani a gyermekeivel, a nagy forróság alatt lepihenni, vacsorázni a családjával, összejönni a barátaival, és zenélgetni egy kicsit…
A halász azt feleli, hogy tovább is maradhatott volna, de elég halat fogott ahhoz, hogy a családjáról gondoskodjon.
És egyébként mivel tölti az idejét? – Kérdezi a szakember.
Hát, például halászgatok. Játszom a gyermekeimmel. Amikor nagy a forróság, lepihenünk. Este együtt vacsorázunk. Összejövünk a barátainkkal, és zenélgetünk egy kicsit. – Feleli a halász.
A piackutató itt közbevág: – Nézze, nekem egyetemi diplomám van, és tanultam ezekről a dolgokról. Segíteni akarok magának. Hosszabb ideig kellene halásznia, akkor több pénzt keresne, és hamarosan egy nagyobb csónakot tudna vásárolni magának. Nagyobb csónakkal, még több pénzt keresne, és nem sok időbe telne, hogy több csónakból álló, flottára tudna szert tenni.
- És ezután?- Kérdezi a halász.
Azután, ahelyett, hogy viszont eladón keresztül árulná a halat, közvetlenül a gyárnak tudná eladni, vagy akár egy saját halfeldolgozó üzemet is be tudna indítani. Akkor el tudna menni ebből a porfészekből, akár Párizsba, vagy New Yorkba, és onnan irányíthatná a vállalkozást. Még azt is fontolóra vehetné, hogy a tőzsdére vinné az üzletet, és akkor milliókat kereshetne.
- Mennyi idő alatt tudnám én ezt elérni?- Kérdezi a halász.
- Úgy 15 – 20 év alatt. – Válaszolja a piackutató.
- És azután? – Érdeklődik a halász.
- Ekkor kezd érdekessé válni az élet. Nyugdíjba vonulhat. Ott hagyhatná a rohanó város zaját, a stresszes életformát, és egy távol eső kis faluba költözhetne.
- És azután mi lenne?- Érdeklődik a halász.
- Akkor, volna ideje halászgatni, játszani a gyermekeivel, a nagy forróság alatt lepihenni, vacsorázni a családjával, összejönni a barátaival, és zenélgetni egy kicsit…
A legfontosabb
ember az, akivel éppen most találkozom, a legfontosabb óra a jelen
pillanat, a legfontosabb tett pedig az, amit a szeretet jegyében még ma
megtehetek.
Aki az embereket Istenhez akarja vezetni, annak Istentől kell az emberekhez megérkezni. (Koecker)
Állatokhoz hasonlítunk, amikor ölünk.
Emberekhez hasonlítunk, amikor ítélünk.
Istenhez hasonlítunk, amikor megbocsátunk.
(Bruno Ferrero)
Az igazi imádság olyan, mint a postagalamb: okvetlenül Istenhez talál, mert onnan jött.
Bár minden ember az volna, aminek látszik; vagy pedig ne látszanék olyannak, ami nem! (Shakespeare)
„Egy dadogó süketet vittek Jézushoz, és kérték, hogy tegye rá a kezét.” (Mk 7,32)
Adventi
lélekállapot: Krisztushoz menni és feltárni szégyenkezés nélkül
mindazt, ami gyógyításra szorul. Rá várunk, mert nincs, aki segítsen
legyőzni a félelmet, a dadogást, aki elvenné a süketséget, mikor
megszólal az igazság, amikor hozzánk szól az ige. Emelt fővel járni,
tiszta szavakkal szólni, élesen hallani – olyan jó lenne. S mennyire nem
vagyunk még kész – de ő jön, és megszán, és ránk teszi a kezét. Igen,
miránk is. Ha akad, aki hozzá visz… Adventi lélekállapotból fakadó tett
ez is: a másikat Krisztushoz vinni. (Kőháti Dóra)
Egyszer egy bölcstől azt kérdezték: “Mit gondol, minek kell a leginkább megváltoznia a világban?” Azt felelte: “Nekem.”
Három nehéz dolog van a világon:
Úgy mondani igazat, hogy senkinek ne fájjon,
Úgy mondani kellemest, hogy hízelgés ne legyen,
És úgy érvényesülni, hogy senkit se tapossunk el.
Goethe
Hogyan válaszolsz a kudarcra? Hogyan reagálsz, mikor csődöt mondasz, különösen abban a küzdelemben, hogy jobb emberré válj?
Érdemes
megvizsgálni és összehasonlítani azokat a körülményeket, amelyekbe
Júdás és Péter kerültek Jézus halála előtt. Júdás elárulta Jézust. Péter
hátat fordított és megtagadta Jézust. Mindketten elbuktak.
Nem az a különbség, hogy az egyik kudarcot vallott, a másik pedig nem. Nem, mert mindketten elfordultak Jézustól. A különbség abban áll, ahogyan erre a kudarcra válaszoltak. Júdás hagyta, hogy elkeseredése a büszkesége által kétségbeeséssé alakuljon. Büszkesége okozta vesztét. Péter is megtapasztalta az elkeseredést, mert megtagadta Jézust. Péter azonban elfogadta, hogy mély elkeseredése alázattá alakuljon a remény által. Az alázata vált a győzelmévé.
Nem az a különbség, hogy az egyik kudarcot vallott, a másik pedig nem. Nem, mert mindketten elfordultak Jézustól. A különbség abban áll, ahogyan erre a kudarcra válaszoltak. Júdás hagyta, hogy elkeseredése a büszkesége által kétségbeeséssé alakuljon. Büszkesége okozta vesztét. Péter is megtapasztalta az elkeseredést, mert megtagadta Jézust. Péter azonban elfogadta, hogy mély elkeseredése alázattá alakuljon a remény által. Az alázata vált a győzelmévé.
Ne lepődj meg, ha a földön találod
magad, mindannyian elbukunk, hibázunk időnként. Gyakran ez a kulcsa a
sikernek. A bukás sokszor elkerülhetetlen része a küzdelemnek. Sosem az a
baj, hogy elbuksz, az a baj, ha feladod a küzdelmet, mert azzal
végérvényesen elvesztetted a csatát, ha viszont mindvégig kitartasz,
győztesen kerülsz ki belőle…
„Isten tett alkalmassá minket arra, hogy az új szövetség szolgái legyünk.” (2Kor 3,6)
A
Biblia fontos fogalma a szövetség. Isten kiválasztotta a zsidókat, és
szövetségre lépett velük, de ez a nép hűtlensége miatt nem működött.
Isten ezért Jézusban új szövetséget kötött, amely alapjaiban és
távlataiban is más, mint az előző. Jézus mindenkit hív Isten közelébe,
és nem a törvény megtartása, hanem a benne való hit alapján üdvözít.
Megváltott gyermekeinek pedig feladatul adja, hogy hirdessék, éljék az
evangéliumot, s erre alkalmassá is ő tesz. (Hulej Enikő)
Istenem, oltalmazd a lángot, melyet a Te kegyelmed ébresztett bennem, hogy senki és semmi ne tudja kioltani.
Jól csak a szívével lát az ember. Ami igazán lényeges, az a szemnek láthatatlan.
Antoine de Saint-Exupéry
„Kegyelemből van üdvösségetek a hit által, és ez nem tőletek van: Isten ajándéka ez.” (Ef 2,8)
A
vallásosságomat a hit tölti meg élettel. De a hit nem a sajátom. A hit
nem döntés, nem érzés, nem norma, nem jutalom. Hitetlenül, kételkedve
kérni Istent csak egyfajta megérzés, hogy van kihez fordulni, de ez még
nem meggyőződés. Az „új embernek” a megbocsátásból születik a békessége,
amely kapuja Isten országának. Hogy létezik-e ez az átjáró, azt csak
azok tudják elmondani, akik megkapták Istentől a hit speciális
látásmódját. Ez nem adhat büszkeséget, inkább csak egészséges,
kiegyenesedett derekat, Isten akaratát fürkésző tekintetet. (Benkóczy Péter)
Kereszthordozásunk
megoldása nem ott kezdődik, hogy Urunk elveszi rólunk a keresztet,
hanem ott, hogy erőt ad a hordozására. Nem elég igazat mondani, igazat
kell gondolni is.
Könnyebb az embernek nagy veszély idején meghalni egy ügyért, mint a hétköznapok során élni érte.
Meg lehet tanulni az imádságot, mint idegen nyelvet, de lehet úgy is imádkozni, ahogy a gyermek anyjával beszél.
„Se szegénységet, se gazdagságot ne adj nekem! Adj annyi eledelt, amennyi szükséges.” (Péld 30,8)
A
körülöttünk tomboló fogyasztási őrület közepette akár a nélkülözés
poharát kell fenékig ürítenünk, akár javakban dúskálva tobzódunk,
vágyaink valójában mindig többre és többre sarkallnak minket. Pedig
milyen jó lenne egyszerűen csak normálisan élni! Hogy ne kelljen
választani például a havi gyógyszer vagy a csirke far-hát között, de
valós, nagy életkérdések helyett ne is az legyen feltétlenül a fő
problémánk és dilemmánk, hogy a következő nyáron Tahitire vagy a
Seychelle-szigetekre menjünk-e nyaralni. A normalitás szeretetét, a
benne való megmaradás képességét és a vele való megelégedés bölcsességét
add meg nekünk, Urunk! (László Virgil)
Soha sincsen nagyobb szükségünk mély, komoly, erőteljes lelkiéletre, mint éppen olyankor, amikor minden jól megy. (Fosdick)